Pastāv četri faktori, kuri ietekmē pircēju iegādāties kādu preci. Tie ir 4P:
1) P - prece (product);
2) P - vieta un sadales sistēma (place);
3) P - cena (price);
4) P - virzīšana un stimulēšana (promution).
Šiem 4P var pievienot arī piekto P, t.i., pozicionēšanu.
Pozicionēšana - tas ir veids, kā produktu uztver patērētāji, t.i., kāds ir šī produkta tēls un kādas īpašības ar to tiek saistītas. Produkta pozīcijas nosaka patērētāji, gan pamatojoties uz savu ppieredzi, gan iegūto pieredzi.
Produkts savas pozīcijas var mainīt, izmantojot mārketinga kampaņas un reklāmas pasākumus.
Pozicionēšana parādās tad, kad pircējam ir iespēja salīdzināt preces, kurās ir kaut kas kopīgs.
Pozicionēšana var būt:
1) labvēlīga - kad kādai precei pircēji dod priekšroku, salīdzinot ar citu firmu piedāvāto produkciju;
2) nelabvēlīga - tā ir tad, kad priekšroka tiek dota konkurentu produkcijai.
Veiksmīga preces tēla radīšana ir ļoti nozīmīga uzņēmuma sekmīgai darbībai un pastāvēšanai. Jo, ja uzņēmums nespēs pārliecināt patērētāju par to, ka viņa prece ir labāka par konkurentu piedāvāto, tad uzņēmuma pastāvēšanai nav jēgas, jo tās produkciju nepirks pietiekamā daudzumā, kas nodrošinātu firmas veiksmīgu darbību.
Mārketinga aspektā preces pozīciju nostiprināšana ir tādu mārketinga pasākumu īstenošana, kuri noved pie pircēju stabilām domām par konkrētās preces neapšaubāmām priekšrocībām konkrētajā tirgū. Pastāv piecas pozīcijas, kas jānostiprina ar mārketinga stratēģiju:
1) produkta specifisko īpašību, īpatnību pozīcija;
2) specifisku vajadzību apmierināšanas, īpašu patēriņa problēmu risināšanas pozīcija;
3) īpašu patēriņa gadījumu pozīcija;
4) pozīcija attiecībā uz patērētāju kategorijām;
5) produkta klases pozīcija.
…