12-14 gadi (Nespēja atdalīt attiecības no treniņiem). Bieži šajā vecuma posmā parādās”pirmā mīlestība”. Treniņi un ārpusskolas aktivitātes vairs nešķiet tik svarīgas. Pusaudzis labprāt pavada laiku ar savu otro pusīti. Un viņš vairs negrib nodarboties ar lietām ar ko ir nodarbojies iepriekš, grib pamest visas savas iepriekšējās aktivitātes.
Kā risināt? Pedagogam vai trenerim šī problēma ir jāizrunā ar audzēkni un jāmāk atrast kompromiss (par treniņa/pulciņa apmeklētību un nodarbību sākuma laiku). Ja kompromiss tomēr netiek atrasts un pusaudzis izvēlēsies vairāk laika pavadīt kopā ar savu otro pusīti, un neapmeklēt nodarbības. Audzēknis ieradīsies tikai tādā gadījumā, kad otrajai pusītei nebūs laikā un audzēknim nebūs tajā laikā ko darīt.
15-17gadi (Dažkārt nelabvēlīga ietekme no draugu un interneta puses- alkohola lietošana, velme pamēģināt to ko “visi”, piemēram, narkotikas). Šajā vecuma posmā jauniešu vidū ļoti lielu popularitāti iegūst alkohols, ballītes (bez pieaugušu cilvēku klātbūtnes), narkotikas. Bieži vien tieši šajā vecumposmā jaunietis “noiet no ceļa”. Jaunietim ir velme darīt to ko visi dara. Nevēlas būt atstumtais , tādēļ grib pamēģināt visu to pašu ko dara draugi.
Kā risināt? Šajā vecuma posmā pedagogam ir ļoti svarīgi motivēt jaunieti. Ja, tas netiks darīts, jaunietis kopā ar draugiem saskata lielāku jautrību (ballītes) un vairs nevēlas aizvadīt smagus treniņus, kuros nesaskata nekādu jēgu. Viņš tajā brīdi vēlas izbaudīt dzīvi. Šeit ir jārada kompromiss. Pedagogs nevar aizliegt audzēknim doties uz klases pasākumiem vai drauga dzimšanas dienas svinībām, pats galvenais ir jārunā ar jaunieti, lai viņš saprastu, kādas tam visam beigās ir sekas.
18-21 un 22-23 gadi (Motivācijas problēmas). Šajā vecuma posmā sākas jau profesionālais sports un ar sportistu vairs neviens neauklēsies. Sportists beidzot saprot kāds ir patiesais sports un daudzus, tas mēdz pat sabiedēt. Sportistam šajā vecuma posmā jāsāk domāt par savu peļņu , tāpēc arī nomāc bailes, ka ar sportu sportistam neizdosies gūt peļņu, tādēļ sāk trūkt motivācijas turpmākajam treniņu procesam.
Kā risināt? Pedagogam/trenerim jāmotivē sportists. Jāiedrošina, ka viņš ir pietiekami spēcīgs, lai sasniegtu savus mērķus un ka viņam izdosies izpildīt normatīvus no kādām sacensībām, kurās ļoti vēlas piedalīties. Šo motivāciju var palielināt, ieviešot papildus fiziskās sagatavotības pārbaudes testus. Sportists pats redzēs un varēs sekot līdzi savai attīstībai un izaugsmei un sākt ticēt saviem spēkiem, un pierādīt citiem uz ko viņš ir spējīgs.
…