Prasības testa normatīvajiem rādītājiem- ir lietas ,kas atšķiras starp dzimumiem, piem. uzvedības traucējumi arī varētu būt atšķirīgi. Jādomā par to ,kas ir grupēšanas prasības un atbilstoši ir jāizvēlas izlases veids, lai izlase būtu pietiekami liela un reprezentatīva.
Izlases veids- divi konceptuāli rāmji: izlase, kas balstās uz nejaušības principu un izlases, kas nebalstās un nejaušības principu. Bieži abas grupas tiek savienotas.
Izlases apjoms- Pastāv dažādi uzskati par to, kāds ir piemērots izlases apjoms. var piemēram aprēķināt kritērija jaudu (statistical power) un konstatēt, ka vajag 3,500 cilvēku , bet budžets to neļauj. Testa autortiesību turētāji, pārskata testa adaptācijas procesu un ir iespējams ar viņiem konsultēties par to, kāds varētu būt minimālais apjoms.
Dibels- tests parāda lasīt prasmes attīstību no 6-9 gadiem, šis ir svarīgs brīdis, kad pievērst uzmanību lasītprasmei, lai atpazītu lasītprasmes grūtības. Lasīšana un teksta izpratne.
Tabulā ir attēlota skolēnu skaita proporcija dažādās Latvijas vietās un ir jāievēro tā pati proporcija veidojot izlase. Lasītprasmes attīstība tika pētīta longitudināli. Dati ,kas iegūti reprezentatīvā Izlasē, palīdz izveidot testa normas. Randomizēta atlase tik pielietota skolas līmenī.
Normatīvi rādītāji nozīmē parasts vidējs nevis normāls!!! Kad ir iegūti dati no populācijas ir jāsaprot kā šajā populācijā vidēji (parasti) cilvēki uzvedās. Tiek iekļauti cilv. no vairākām vietām un noskaidroti vidējie un standartnovirzes tieši Latvijas ietvaros. Šie dati būs vidējie mūsu populācijā un palīdzēs atbildēt vai šajā valstī ir augsti vai zemi depresijas rādītāji, bet ar šo informāciju nav iespējams izdarīt secinājumus par citām valstīm.
Informācija par standartizācijas izlasi- Ir jāapraksta izlase, lai cilvēki, kas pielietos mūsu darba rezultātus zinātu uz kuru populāciju var attiecināt rezultātus (6 gadīgo dobeli nevar attiecināt uz visiem 14 gadniekiem) Izlase palīdz saprast ,kas ir populācija ,kas tika iekļauta
Informācija par skalām- kā skaitīt punktus un kā šos punktus, kas iegūti testā transformēt punktos ,kuri pasaka vai rezultāts ir vidējs, augsts, utt. Pārveidojums- šajā darbā palīdz standartizētas skalas- z, t, procentiles (procentiles palīdz, ja standartizēta metode jeb rezultāti nav sadalīti normāli, piem. cik katrs vidēji pavada laiku cietumā) utt. Jābūt skaidri aprakstītam ,kāds ir veids kā tika summēti punkti, utt.
Piemērs: CBC jauniešu pašnovērtējums. Skalās tiek skaitīti punkti un ir jāsaprot, ko iegūtie punkti nozīmē, ir jāsaprot, kur ir robežas.
…