„Bērnejs uzskatīja sabiedriskās attiecības kā mākslu, kas pielāgota zinātnei – komunikācijas māksla, sociālā zinātne.”15
Pols Geters un Artūrs V. Peidžs bija vieni no pirmajiem sabiedrisko attiecību speciālistiem, kas sāka izmantot sabiedriskās domas aptauju rezultātus par sabiedrisko attiecību programmas veidošanas un novērtēšanas pamatu”16
Ārpus ASV
Lai gan lielākā daļa PR vēstures fakti minēti ASV, arī Eiropā sabiedriskās attiecības attīstījušās līdzvērtīgi. „Pirmās plānotas informācijas un saišu aktivitātes pazīmes sabiedrības dzīvē Eiropā novērojamas jau 19. gs. Vidū Vācijā, gan valsts, gan arī industriālā līmenī. Tieši Vācijā notika agrīnā tēmas apspriešana akadēmiskā līmenī ( Max Weber interpretācija 20. gs. Sākumā)”17
Par sabiedrisko attiecību uzplaukumu Eiropā var runāt sākot no Otrā Pasaules kara laikiem, ar diplomātiju un aukstā kara ideoloģijas un propagandas laikā. 40. 50. un 60. -tajos gados manāmi pieauga PR attīstības tempi gan Dienvidāfrikā, gan Austrālijā un Austrumeiropā, rādot ievērības cienīgus piemērus un PR aktivitātes.18
Secinājumi
Atskatoties sabiedrisko attiecību vēstures tapšanas periodos pirmkārt rodas iespaids, ka nav nekā tāda, ko mūsdienās kāds jau nebūtu teicis, darījis vai ieviesis. Tamdēļ jo lielāku cieņu un respektu izjūtu pret tiem PR pamatdomas veidotājiem un atklājējiem, kas bijuši pionieri PR jomā. Arī dažādas aktivitātes, kas veidotas idejas vārdā, vai konkrētu mērķu sasniegšanai ļauj iedvesmoties, apbrīnot un salīdzināt tā laika sabiedrību, tehniskās iespējas, likumdošanu, vidi un efektus. Protams, kas iespējams šodien, iespējams nebūtu iedomājams PR pirmsākumos, bet bez vēstures, nebūtu tagadne. Pamati, uz kuriem būvēt tālāko sabiedrisko attiecību virzību.
…