Modernās starptautiskās tirdzniecības teorijas.
Klasiskās starptautiskās tirdzniecības teorijas.
Merkantilisms. Merkantilisma teorija tiek uzsvērta ārējās tirdzniecības nozīme.Merkantilisma uzskati balstījās uz pieņēmumu, ka valsts bagātības pamats ir zelts. Jo vairāk zelta ir valstī ,jo valsts ir bagātāka. Bet zelta daudzums pasaulē ir ierobežots, tāpēc vienas valsts bagātīgums var notikt tikai uz citu valstu rēķina. Lai nostiprinātu savas pozīcijas ,valstij javeic šādi pasākumi:
1.Eksportam jāpārsniedz imports, tādējādi nodrošinot zelte pieplūdi valstī. Tas dotu iespēju palielināt iekšējos izdevumus.
2.Jāierobežo izejvielu eksports, ja tās nepieciešamas dotajai valstij, bet jāstimulē to izejvielu importu ,kuru nav valstī. Tas nodrošina zemas cenas gatavai produkcijai , kas kļūst konkurētspējīga pasaules tirgū
Ā. Smita teorija. (1723 – 1799) .Visbūtiskāko ieguldījumu starptautisko tirdzniecības teoriju attīstībā deva Ā. Smits un D. Rikardo. Ā. Smits atšķirībā no merkantilistiem uzskatīja, ka valsts bagātības daudzums ir spēja ražot nepieciešamās preces un pakalpojumus . Tāpēc valsts galvenais uzdevums ir veicināt efektīvas ražošanas attīstību. To vislabāk var veikt, ja attīsta specializaciju un kooperāciju.…