Starptautiskā sadarbība var izpausties dažādos veidos, tai skaitā arī kā starptautiski tiesiskā sadarbība. Ja tiesiskā sadarbība valsts iekšienē ir vienīgi lietderības jautājums, tad starptautiski tiesiskā sadarbība nenovēršami izriet no valsts varas teritoriālās ierobežotības, proti, valsts vara apstājas uz valsts robežas. Ja realizējot valsts varu, nepieciešams veikt darbības ārpus valsts robežām, liela loma rodas starptautiski tiesiskai sadarbībai.1
„Starptautiskā tiesiskā sadarbība pamatā ir vērsta uz tiesu iestāžu sadarbību dažādos tiesību jautājumos”2 , taču jāņem vērā, ka arī pati starptautiski tiesiskā sadarbība, nereti saukta arī par starptautiski tiesisko palīdzību, var notikt dažādās jomās. Kā jau tika norādīts referāta ievadā, referātā tiks apskatīta starptautiski tiesiskā sadarbība civillietās, kas ir viena no plašākajām sadarbības jomām.
Augstāk jau minēts, ka starptautiski tiesiskā sadarbība civillietās pamatā notiek starp tiesu iestādēm, taču jēdziens „tiesu iestādes” šajā gadījumā nav jātulko šauri, ar to Latvijas gadījumā saprotot tikai rajona (pilsētu) tiesas, apgabaltiesas un Augstāko tiesu. Tiesiskās sadarbības subjekti ir arī ministrijas, piemēram, Tieslietu ministrija, Bērnu un ģimenes lietu ministrija, utt.
Latvijā tiesiskās sadarbības jautājumu civillietās nosaka dažādi tiesību akti – nacionālie normatīvie akti, starptautiskie līgumi, Eiropas Savienības tiesību akti, u.c..
Latvijas noslēgtie divpusējie (trīspusējie) līgumi par tiesisko sadarbību bieži pat neparedz tiesu iestāžu tiešu sadarbību, bet gan nosaka, ka sadarbība notiek ar centrālās iestādes starpniecību, kas Latvijas gadījumā visbiežāk ir Tieslietu ministrija. Tieslietu ministrijā ir izveidota atsevišķa struktūrvienība - Tiesiskās sistēmas departamenta Tiesiskās sadarbības nodaļa, kura „savas kompetences ietvaros nodrošina dalību un īsteno nepieciešamos pasākumus Eiropas tiesiskās sadarbības sistēmā, Eiropas Savienības institūcijās un citās starptautiskajās organizācijās tiesiskās sadarbības jomā atbilstoši nodaļas kompetencei, nodrošina nepieciešamos informatīvos pasākumus tiesām un tiesu darbiniekiem tiesiskās sadarbības apgūšanā un piemērošanā, sniedz informāciju privātpersonām par tiesiskās sadarbības iespējām un īsteno starptautisko tiesisko palīdzību atbilstoši likumiem, Latvijai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem un Eiropas Savienības tiesību aktiem3 ”.
…