Vispārīgi par budžetu
Budžets” kā nosaukums radās 18. gadsimtā Francijā . To ieviesa karaļa Luija XVI laikā. Nosaukums cēlies no ādas somas, kurā valsts mantzinis nesa karalim uz izskatīšanu valsts ieņēmumu un izdevumu aprēķinus.
Budžets – valsts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (tāme) vienam laika periodam (parasti gadam).
Budžets ir valsts varas institūciju finansiālais pamats, kurš nodrošina valsts un pašvaldību varas funkciju veikšanu.
Budžets nepieciešams, lai valsts varētu veikt savus uzdevumus un saistības.
Tie būtu:
• saimnieciskās dzīves regulēšana un uzraudzība,
• starptautisko attiecību nodibināšana un attīstība,
• valsts iekšējās kārtības nodrošināšana,
• teritorijas un tās iedzīvotāju aizsardzība,
• citi uzdevumi.
• valsts varas institūciju vadīšana un uzturēšana,
• sadzīves procesu tiesiskā regulēšana,
• sociālo saistību garantēšana iedzīvotājiem,
Budžeta uzdevumi:
1. Uzturēt kopējo fiskālo disciplīnu, nodrošinot budžeta ieņēmumu un izdevumu sabalansētību un ierobežojot deficītu.
2. Piešķirt līdzekļus saskaņā ar valsts varas prioritātēm (finansējumu priekšro- cībām).
3. Veicināt optimālu Valdības funkciju īstenošanu, efektīvi izlietojot finansu līdzekļus un sasniedzot maksimālo efektu.
Pastāv 3 budžeta iekārtas (sistēmas):
• Unitārā budžeta iekārta, kur tiek realizēta divu līmeņu budžeta sistēma – augstākā un vietējā. Šāda sistēma tiek realizēta Latvijā.
• Federatīvā budžeta iekārta paredz trīs līmeņu budžetu sistēmu, izšķir federālo, štatu un vietējo budžetu līmeņus. Kā piemērus var minēt tādas valstis kā Vāciju, Lielbritāniju, ASV.
• Apvienotā budžeta iekārta ietver centrālo, apgabalu un autonomo republiku budžeta sistēmas, arī realizējot trīs līmeņu sistēmu. Šāda tipa sistēma ir sastopama Krievijā.
…