-
Veselības izglītība 2.daļa
Skolēniem var jautāt , ko nozīmē jēdzieni :
Veselīga ģimene,
Veselīga vide,
Veselīga darbavieta,
Veselīgs mācību process,
Veselīga skola,
Veselīga sabiedrība,
Un beidzot – veselīgs cilvēks.
Pārrunu gaitā var nonākt pie secinājumiem , ka …cilvēka veselība atkarīga ne tikai no viņa paša rīcības ,uzvedības, dzīvesveida un atbilstošas pašsajūtas , bet arī no fiziskā un sociālās vides un no psiholoģiskā klimata, ko veido cilvēku savstarpējās attiecības.
Pārrunu gaitā var nonākt pie secinājumiem , ka cilvēka veselība atkarīga ne tikai no viņa paša rīcības, uzvedības, dzīvesveida un atbilstošas pašsajūtas, bet arī no fiziskās un sociālās vides un psiholoģiskā klimata, ko veido cilvēku savstarpējās attiecības.
Atbilstoši Pasaules veselības organizācijas(PVO)definīcijai
“veselība ir fiziskā, garīgā(psihiskā) un sociālā labklājība”.
Fiziskās , psihiskās un sociālās funkcijas ir ciešā savstarpējā mijiedarbībā. Ja traucēta cilvēka fiziskā veselība, cieš emocionālais un psihiskais stāvoklis un, - otrādi.
Kā saprast jēdzienu “garīgā jeb psihiskā veselība”? Visbiežāk to pamatoti vērtē emocionālajā aspektā ,proti, kā cilvēks spēj pārvaldīt savu emocionālo stāvokli .Bet cilvēka kā personības attīstības izpratne saistās arī ar garīgo vajadzību apmierināšanu. Te var runāt ,piemēram, par izziņas vajadzību apmierināšanu ar literatūru un mākslu ,kā arī par arī par garīgumu , ko var sniegt reliģija. Cilvēka veselība var ciest, ja iespēja apmierināt garīgās vajadzības ir ierobežota.
Sociālā veselība atkarīga no cilvēka iespējām adaptēties sociālajā vidē. Grūti adaptēties tādā vidē , kurā ir daudz dažādu negāciju.
Tātad veselības skaidrojums ir balstīts uz filozofisku nostādni , ko sauc par holismu(gr. Holos – viss).Holisms nozīmē vienotību , veselumu .Cilvēka organisms ir vienots veselums ,un, kā visas orgānu sistēmas tajā ir savstarpēji saistītas, tāpat vienots organismā ir arī fiziskais un psihiskais.
Kompleksi un veselumā tiek aplūkota arī cilvēka kā personības attīstība. Rietumos plaši pazīstamais psihologs Abrahams Maslovs to pierādījis ar vajadzību hierarhijas piramīdu.
Personības pilnvērtīgas attīstības virzītājspēki ir vajadzību apmierināšana . A. Maslova teorija ir viens no mūsdienu izglītības , arī veselības izglītības, konceptuālajiem stūrakmeņiem .
Attīstības pamatā ir fizisko jeb organisko vajadzību apmierināšana. Taču personības normāla attīstība nav domājama bez sociāliem un emocionāliem konfliktiem. Tāpat cilvēka kā personības veselīgai attīstībai nepieciešama arī pašapziņa un pašcieņa .Savukārt indivīda pašapziņu un pašcieņu nosaka tas , cik viņš atzīts (ģimenē, skolā utt.) un kādas ir viņa pašizpausmes un pašapliecināšanās iespējas.
Pašvērtības un pašcieņas veicināšanas ideja ir tā, kas visvairāk nosaka veselības izglītības saturu un metodiku .Visās veselības mācības tēmās skolēnus, lai celtu pašcieņu , jārosina vērtēt sevi un attīstīt sevi .
Vienotības konceptuālā pieeja veselības veicināšanā un veselības izglītībā Britu Kolumbijas (Kanādas Rietumkrasta pavalsts)skolās shematiski parādīta ar t.s. veselības riteni, kuru izveidojusi sabiedrības veselības māsa Šerona Higinsa (2.att.).
Skolēniem savas personiskās veselības novērtēšanai varam piedāvāt citu veselības riteņa modifikāciju (3.att.).…
Viss par veselības izglītību pētījums tās ieviešanai skolā. Mans kā pedagoga metodiskais darbs skolā.
- Asins sastāvs, asins analīzes un to saistība ar cilvēka veselības stāvokli
- Veselības izglītība 2.daļa
- Veselības plānojums
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Veselības mācības stundas konspekts
Конспект для средней школы4
-
Ieskats alternatīvajās izglītības teorijās
Конспект для средней школы2
-
Izglītība Latvijā 20.gadsimtā
Конспект для средней школы2
-
Vizuālā kultūra, izglītība
Конспект для средней школы10
-
Speciālās izglītības attīstība Francijā no viduslaikiem līdz 20.gs. sākumam
Конспект для средней школы2