Dzelzceļš – virszemes transporta veids, kas paredzēts pasažieru un kravu pārvadāšanai.
Dzelzceļš kā transporta sistēma sastāv no tehniskajiem līdzekļiem - dzelzceļa sliežu klātnes, kontakttīkla, signalizācijas, mākslīgajām būvēm, ritošā sastāva un ekspluatācijai nepieciešamā personāla (dispečerdienesta). [1]
Dzelzceļš sastāv no divām, paralēlām metāla sliedēm ar gludu virsmu.
Sliedes izgatavo no tērauda, bet lai nodrošinātu kustību ar ļoti lieliem ātrumiem,
sliedes izgatavo no izturīga tērauda ar ļoti mazu termiskās izplešanās koeficientu. Bet
sliežu ceļu izbūves pirmsākumā tās bija izgatavotas no koka, pēc tam no čuguna.
Sliežu ceļi nedod iespēju plaši manevrēt ritošajam sastāvam. Ja sliežu ceļā
kādam sastāvam rodas kustības traucējumi, tas izsauc aizturi pārējiem tajā pašā
virzienā kustošiem sastāviem.
Standarta sliežu platums dzelzceļiem lielākajā daļā valstu ir 1.435 metri, taču dažiem dzelzceļiem tas ir lielāks. Atšķirīga platuma sliežu ceļu izmantošana kaimiņvalstīs rada problēmas robežpunktos sakarā ar sliežu ceļa strupceļu un rada nepieciešamību pēc pasažieru un kravu pārvietošanas vai arī pēc daudz dārgāku divu platumu sliežu transportlīdzekļu izmantošanu. [2]
…