2.3. Krājumu pārvaldība
Materiālo vērtību krājumi ir materiālās vērtības, kas atrodas uzņēmuma:
• Noliktavās, AS Cēsu alū tās būtu izejvielas, materiāli, inventārs produktu ražošanai kā arī gatavie produkti, kas gaida to realizāciju
• Ražošanas sniegšanas procesā, tie ir nepabeigtie produkti un pasūtījumi, mazvērtīgais (vērtība 50 vai mazāk latu) un ātri nolietojamais (ātrāk nekā viena gada laikā) inventārs un instrumenti iekārtām.
Uzņēmums veido un glabā noteiktu materiālo vērtību krājumu apjoms, lai izvairītos no lieliem materiālu uzkrājumiem, bet tajā pašā laikā seko līdzi lai nepārtrauktu ražošanu.
AS Cēsu alus krājumu plānošanas procesā ievēro šādus galvenos nosacījumus:
• krājumu iegādes un uzglabāšanas izmaksu samazināšana;
• neveidojot pārāk lielus, kā arī nepietiekamus materiālo vērtību krājumus. Tā veidojas papildus izmaksas, kas saistītas uzglabāšanu un materiālu piegādi.
Lai AS Cēsu alus iepirkumu daļa varētu sekot līdzi atlikumiem un nepārrauti produkta ražošanu vai tirdzniecību tiek izstrādāti gada budžeti. Kā arī katru trimestri pārskatīti plāni un tirdzniecības daļas vadītājs iesniedz jaunos plānus. Bet neskatoties uz šiem plāniem katru mēnesi tiek sekots līdzi produkcijas atlikumiem noliktavā un pārdošanas ātruma vai, piemēram, kādā no lielajiem tīkliem nav plānota cenu akcija, kas var palielināt negaidītus produkta pagrozījuma pieaugumu. Līdz ar to jātaisa papildus ražošana.
Lai izvērtētu AS Cēsu alus krājumu koeficentus tiek veikts aprēķins, cik dienās krājumi pamet uzņēmuma noliktavu.
Krājumu aprites koeficients
Rāda, cik reizes gadā ir apritējuši ražošanas (pārdošanai iepirkto preču) krājumos ieguldītie līdzekļi (kapitāls).
…