IEVADS
“Ne no viena nav atkarīgs, ar kādu dabu
bērns piedzimst, bet mūsu varā ir panākt, lai viņi pareizas audzināšanas ceļā
kļūtu labāki”.
Pirms uzsākt pētnieciskā procesa organizāciju pirmsskolas izglītības iestādē, iepazinos ar pirmsskolas izglītības literatūras avotiem, ar standartu, kā arī iepazinos ar pirmsskolēnu vecumposma īpatnībām.
Mācību procesa organizācija pirmsskolā
Līdz šim valstī nebija vienotu prasību mācību saturam pirmsskolā, tāpēc tiek izstrādātas pirmsskolas izglītības vadlīnijas, kurās tiks norādītas bērnam apgūstamās pamatprasmes. Pirmsskolas izglītības vadlīnijas izstrādā nozares speciālisti īpašā darba grupā. Tie ir praktizējoši pedagogi, augstskolu mācībspēki, psihologi, VISC un IZM speciālisti. Vadlīnijas nosaka, kādai jābūt bērnu sociālajai, intelektuālajai un fiziskajai sagatavotībai, beidzot 5 gadīgo apmācību, kā arī paredz bērnu pašizpausmes veicināšanu. Pirmskolas vadlīnijas nosaka, ka bērniem 5 gadu vecumā ir vēlams apgūt vairākas pamatprasmes, piemēram, prasmi sadarboties, runāt, prasme klausīties, stāstīt, rūpēties par sevi, saklausīt dažādas skaņas gan dabasvidē, gan runātos vārdos. Lai bērni tiktu fiziski sagatavoti skolas gaitām...(www.isec.gov.lv)
Pirmsskolas izglītības iestāde ir iestāde, kurā īsteno pirmsskolas izglītību.
Galvenais dokuments jebkurai izglītības iestādei ir IZGLĪTĪBAS LIKUMS. Pirmās nodaļas „Vispārīgo noteikumu” 18.pantā ir teikts: „Pirmsskolas izglītība ir izglītības pakāpe, kurā notiek bērna personības daudzpusīga veidošanās, veselības stiprināšana, sagatavošanās pamatizglītības ieguvei”.(Izglītības likums,1998.).
Kā norādīts Vispārējās Izglītības likuma V. nodaļas 20.pantā, pirmsskolas izglītības programmai ir jānodrošina izglītojamā sagatavošanu pamatizglītības apguvei, aptverot:
1)individualitātes veidošanos;
2)garīgo, fizisko un sociālo attīstību;
3)iniciatīvas, zinātkāres, patstāvības un radošās darbības attīstību;
4)veselības nostiprināšanu;
5)psiholoģisko sagatavošanu pamatizglītības ieguves uzsākšanai.
Iestādes darbu vada, koordinē un uzrauga atbilstoši likumdošanai un nolikumiem, pirmsskolas iestādes vadītāja.
Bērna attīstības joma:
Intelektuālā attīstība;
Sociāli emocionālā attīstība;
Fiziskā attīstība;
Estētiski mākslinieciskā attīstība.
…