Mūzika
Mūzikā par abstrakcionisma analogu var uzskatīt dodekafonijas tehnikā rakstītos skaņdarbus.
Līdzīgi abstraktai glezniecībai, kur skatītājam ir liegta iespēja balstīties uz pazīstamiem un ierastiem vizu;alajiem tēliem, arī dodekafoniskā skaņdarbā nav klausītājam pazīstamu “vārdu”, kas būtu sastatīti pēc tradicionālajām melodijas un harmonijas likumībām.
Dodekafonija (tulk. no grieķu val. Divpadsmitskanējums) – Šēnberga radīta specifiska komponēšanas tehnika.
Dodekafonisks skaņdarbs saskaņā ar striktiem likumiem tiek atvasināts no “sērijas”, kur ietilpst divpadsmit skaņas, kas ne reizi neatkārtojas. (Dodekafonijai vajadzēja novērst atpnālas mūzikas pārvēršanos skaņu haosā)
Futūrisms
Vārdu “futūrisms” iespējams tulkot kā “nākotnes māksla” (no latīņu futurum – nākotne). Šis mākslas virziens izveidojās Itālijā 20.gs.sākumā
Futūrisma pamatā ir ideja, ka vecā pasaule ir visā pilnībā un bez ierunām noliedzama un tās vietā liekama jauna – tāda, kur valda tehnika, ātrums un revolūcija.
Avangarda dzimšanu parasti saista ar 1909.gadu, kad nāca klajā pirmie futūrisma manifesti.
Vispilgtāk futūrisms izpaudās dzejā un glezniecībā.
Futūrisma neviengabalainā izpausme
Itāļu futūristi – pielūdza tehniku un urbānismu. Svarīga loma bija nacionālajai idejai, viņu līderis F. Marineti sludināja varmācīu (“Nav šedevru bez agresijas”) un karu (“Pasaules vienīgo higiēnu”) Marineti 1918. g. Nodibināja “futūrisma partiju”, kur iestājās arī nākamais diktators B. Musolīni. Vēlāk šī organizācija pārtapa par itāļu fašistu partiju.
Krievu futūristus – mašīnas īpaši nesajūsmināja, viņi pievērsās valodas arhaiskajai maģijai. Krievu futūrismam militāristiskas tieksmes nebija raksturīgas.
…