Cenu veidošanas stratēģijas:
1. Jaunu preču cenu veidošanas stratēģijas;
2. Cenu veidošanas stratēģija preču sortimentam;
3. Stratēģija cenu piemērošanai tirgum;
4. Cenu izmaiņas;
Jaunu preču cenu veidošanas stratēģijas:
-Prestīža cenas. Vienmēr augstākas, lai apliecinātu preces augsto kvalitāti.
-Krējuma nosmelšana. Nosaka augstu cenu, jo pircējs kādu iemēslu dēļ ir gatavs to maksāt. Iespējams, ja:
Liels pieprāsijums no samērā liela pircēju skaita;
Preces augstā cena nosedz uzņēmuma izmaksas ieplānotājā laikā;
Augstā skotnējā cena tirgū laiku nepiesaista konkurentus;
Cena atbilst kvalitātei un jaunumam;
-Tirgus iegūšana. Nosaka zemāku cenu pār konkurentu cenām. Iespējams, ja:
Tirgus ir jūtīgs un cenas pazemināšana ietekmē tirgus ietilpību;
Pēc ražošanas palielināšanas izmaksas ir samazinājušās;
Zema cena nav pievilcīga esošajiem un potenciālajiem konkurentiem;
Cenu veidošanas stratēģija preču sortimentam:
Cenas preču sortimenta līnijai. Katra prece ir daļa no analogu preču kompleksa. Lai maksimizētu kopējo peļņu tiek ievēroti vienoti principi visam preču sortimentam.
Cenas dažādām papildprecēm. Cena pamatprecei ir atkarīga no papildus preču cenas.
Cena preču obligātajiem piederumiem (cenas pārdalīšana nomenklatūras ietvaros). Obligāto piederumu cena parasti ir augstāka par pamatpreces cenu.
Cena ražošanas blakusproduktiem.
Stratēģija cenu piemērošanai tirgum:
Cenu atlaides;
Diferencētās cenas;
Psiholoģiskās cenas
Patēriņvērtības cenu veidošana;
Stimlējošo cenu veidošana(īslaicīga bāzes cenu pazemināšana);
Cenu veidošana pēc teritoriālā principa;
Starptautisko cenu veidošana.
Cenu izmaiņas:
Cenu pazemināšana pēc uzņēmuma iniciatīvas (reazlizācijas apjoma palielināšana, cenu stratēģijas maiņa, reakcija uz konkurentu darbību);
Cenu paaugstināšana pēc uzņēmuma iniciatīvas (paaugstina, lai sasniegtu peļņu, inflācija, nespēja apmierināt esošo pieprasījumu). Cenu paaugstināšanai var būt arī pozitīvas sekas.
…