Radiatora žalūzijas
Radiatora žalūzijas pielietoja visu automobiļu motoru konstrukcijās, kad kā dzeses šķidrumu izmantoja ūdeni.
Lai panāktu ātrāku auksta motora iesildīšanu, žalūzijas var izmantot arī modernos automobiļos.
Žalūzijas novieto pirms radiatora un motora iesildīšanas periodā tās aizver (piever).
Žalūziju atvēršana un aizvēršana notiek mehanizēti izmantojot elektromotoru. Elektromotoru vada elektroniskais vadības bloks.
Vāciņš
Vāciņš ir paredzēts radiatora vai izplešanās trauka hermētiskai noslēgšanai.
Automobiļa dzeses sistēmā ir paaugstināts spiediens, tādēļ vāciņā (vai citā izplešanās trauka vietā) ir tvaika vārsts, kas nodrošina nepieciešamo spiedienu.
Pārsniedzot spiediena robežvērtību tvaika vārsts atveras un tvaiks izplūst atmosfērā.
Lai dzeses sistēmā motoram atdziestot nebūtu pārāk liels retinājums parasti vāciņā iemontē gaisa vārstu, kas ielaiž dzeses sistēmā gaisu, ja tajā rodas pārāk liels retinājums.
Vāciņš
Vāciņa korpuss,
atspere,
blīve.
Izplešanās trauks
Automobiļa dzeses sistēmā iepilda antifrīzu (tosolu), kuram ir liels termiskās izplešanās koeficients.
Lai kompensētu dzeses šķidruma tilpuma izmaiņas tam sasilstot, dzeses sistēmā iebūvē izplešanās trauku.
Izplešanās trauks atvieglo arī dzeses sistēmas atgaisošanu. Tas ar motora dzeses sistēmas šļūteni ir savienots izmantojot atgaisošanas caurulīti.
Izplešanās trauks ir izgatavots no caurspīdīgas plastmasas. Uz izplešanās trauka ir minimālā un maksimālā dzeses šķidruma līmeņu atzīmes.
…