Kā atstāstīt?
- Stāstīt tā, lai būtu interesanti pašam un ieinteresētu klausītājus
Stāstīt izteiksmīgi, iejūtoties personāžā lomā un stāstot no kāda personāža viedokļa
Izmantot neverbālos runas izteiksmes līdzekļus - ķermeņa pozu, kustību, mīmiku žestus
Ir svarīgi klausītājus iesaistīt atgriezeniskās saites sniegšanā klasesbiedram par atstāstīto tekstu
Darbs ar ilustrācijām
Ilustrēšana var palīdzēt izprast daiļdarbu, iedziļināties tā detaļās un niansēs, ja ilustrēšanai skolēni tiek sagatavoti.
Sagatavot skolēnus ilustrēšanai nozīmē apjēgt literārā darba ilustrāciju lomu –palīdzēt lasītājam spilgtāk priekšstatīt autora radītās ainas, personāžus, epizodes, kā arī darbu kopumā.
Darbs ar ilustrācijām pirms teksta lasīšanas
Pēc ilustrācijas noteikt, par ko tekstā būs stāstīts
Minēt, ko lasīs – stāstu, pasaku vai dzejoli – un kas par to liecina ilustrācijā
Prognozēt literārā darba noskaņu
Ilustrācijai pirms literārā darba lasīšanas nav jāatklāj saturs, bet gan jānoskaņo tā uztverei un jāieinteresē lasīšanā.
Darbs ar ilustrācijām teksta lasīšanas laikā
Vai ilustrācijas ir lietderīgi izmantot teksta pirmās lasīšanas laikā?
Ja skolēni patstāvīgi iepazīst daiļdarbu, daiļdarba aplūkošana, pārtraucot lasīšanu, var traucēt daiļdarba uztveri un izpratni.
Ja skolotājs lasa tekstu priekšā, var pārtraukt lasīšanu pēc nozīmīgas epizodes, lai demonstrētu atbilstošu ilustrāciju un īsi to komentētu.
Ilustrācijas aplūko arī atkārtotas teksta lasīšanas laikā, kā arī nobeigumā, kad izdara secinājumus par literārā darba galveno domu, noskaņu, skolēnu attieksmi pret lasīto
Darbā ar ilustrācijām akcentējamie jautājumi
Kura epizode ir attēlota ilustrācijā? Kas par to liecina?
Nosauciet visas darbojošās personas, kas redzamas ilustrācijā! Kāpēc mākslinieks tās izvēlējies?
Pievērsiet uzmanību portretam! Kādas rakstura īpašības ilustrators ir parādījis portretā?
Vingrinājumu piemēri darbā ar ilustrācijām
Atrast ilustrācijai atbilstošu literārā darba fragmentu, sagatavoties tā nolasīšanai vai atstāstīšanai
Kritiski vērtēt piedāvāto ilustrāciju: vai tā atbilst tekstam u.tml.
No diviem vai vairakiem attēliem izvēlēties to, kuru var uzkstaīt par attiecīgā literārā darba ilustrāciju, pamatot izvēli
Noteikt, kuram no diviem literārajiem darbiem atbilst piedāvātā ilustrācija, pamatot savu viedokli
Vārdiskā ilustrēšana (1/2)
Vieglāk ir veidot sižetiskas vārdiskās ilustrācijas. Sākotnēji to izveidē vēlams izmantot vizuālu atbalstu
Ja skolotājs labi zīmē, tad, pārrunājot ilustrācijā izmantojamo tēlu izvietojumu, skolotājs vienu pēc otra zīmē uz tāfeles ilustrācijas elementus. Tādējādi vienlaikus ar vārdisko ilustrāciju top melnbalts zīmējums uz tāfeles. Vēlāk var mācīties ilustrāciju arī vārdiski «izkrāsot»
Lai vārdiem aprakstītu iztēlē radušos ainu, skolēnus māca balstīties uz tekstu, izmantot to.
…