Добавить работы Отмеченные0
Работа успешно отмечена.

Отмеченные работы

Просмотренные0

Просмотренные работы

Корзина0
Работа успешно добавлена в корзину.

Корзина

Регистрация

интернет библиотека
Atlants.lv библиотека
Особые предложения 2 Открыть
3,49 € В корзину
Добавить в список желаний
Хочешь дешевле?
Идентификатор:923073
 
Автор:
Оценка:
Опубликованно: 21.11.2014.
Язык: Латышский
Уровень: Университет
Литературный список: 15 единиц
Ссылки: Не использованы
Фрагмент работы

a) Decentralizētā - Angļu sakšu pašvaldību pārvaldes sistēma
Anglija ir klasiskā pašvaldību zeme –pašvaldību iestādes izveidojušās agrāk.
Pašvaldību iestādēm ir plašas tiesības un patstāvība vietējas nozīmes jautājumu risināšanā.
Anglijas īpatnība ir tā, ka tās pārvalde, tai skaitā arī vietējo iestāžu uzbūve, organizēta uz pašvaldības pamatiem, pie kam, centrālo valdības iestāžu funkcijās pret pašvaldībām ietilpst tikai ierobežotas kontroles tiesības.
Anglijā ir iesakņojies individuālās brīvības princips, un tur nepastāv valsts aizbildniecība pār Atsevišķiem pilsoņiem, atzīstot tiem pilsoņu pašnoteikšanās un patstāvības tiesības.
Starp valsts centrālo administrāciju un pašvaldību zemākām un augstākām vienībām nav starpiestāžu, kas būtu pakļautas savā starpā.

Valdības pašvaldību pārraudzība tiek veikta no likumības viedokļa.
Vainīgai pašvaldībai jāatbild tiesas priekšā, neatkarīgi no tā, kas pašvaldību iesūdz.
Pašvaldības ir gandrīz vienīgās vietējās institūcijas, kas veic pārvaldes funkcijas attiecīgajā iecirknī;
Vietējo pašvaldību vēlētām institūcijām pieder gan lēmēju, gan izpildītāju funkcijas.
Arī Latvijā pastāv decentralizētā pašvaldību sistēma
Austrija, Lielbritānijā, ASV, Dānijā, Kanādā, Norvēģijā, u.c.

Latvijā - Likums “Par pašvaldībām” nosaka, ka vietējā pašvaldība ir vietējā pārvalde, kas ar pilsoņu vēlētas pārstāvniecības — domes — un tās izveidoto institūciju un iestāžu starpniecību nodrošina likumos noteikto funkciju, kā arī šajā likumā paredzētajā kārtībā Ministru kabineta doto uzdevumu un pašvaldības brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot valsts un attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju intereses.

Latvijā pašvaldības savas kompetences un likuma ietvaros darbojas patstāvīgi.
Pašvaldība atbild par tās izveidoto institūciju darbību, ja likumos nav noteikts citādi.
Deleģēto valsts pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildē pašvaldība pārstāv Latvijas Republiku un ir Ministru Kabineta padotībā.
Pašvaldību padotības veidu un saturu nosaka normatīvie akti.
Pašvaldību darbību likuma ietvaros pārrauga Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija.

Tiesu prakses piemērs valsts interešu nozīmei
Satversmes tiesas lēmums par tiesvedības izbeigšanu lietā Nr. 2008-08-0306

Demokrātiskā valstī centrālajai varai bez vietējo pašvaldību līdzdalības nav iespējams pilnvērtīgi pārvaldīt valsts teritoriju, tāpēc tiek īstenota valsts pārvaldes funkciju decentralizācija, nododot atsevišķu funkciju īstenošanu demokrātiski leģitimētām vietējām pašvaldībām. Tomēr centrālā vara likumos noteiktajā kārtībā veic kontroli pār vietējām pašvaldībām. Šādas kontroles īstenošanā, gan administratīvi teritoriālo vienību iedalījuma noteikšanā centrālās varas tiesības nav neierobežotas.
Saskaņā ar valsts varas dalīšanas principu likumdošanas tiesības Satversme tieši piešķir Saeimai. Tas nozīmē, ka Satversme Saeimai piešķīrusi tiesības izdot likumus, kuriem ir augstākais juridiskais spēks valstī.
Līdz ar to Latvijas Republikas administratīvi teritoriālā reforma atzīstama par svarīgu un nozīmīgu valsts un sabiedrības dzīves jautājumu, kas bija jāizlemj pašam likumdevējam, proti, Saeimai.

b) Centralizētā (pārraudzības) – Eiropas
kontinentālā pašvaldību pārvaldes sistēma
Šī pārvaldes organizācija satur kompromisu starp valdības un pašvaldības principiem. Pretēja angļu sakšu pašvaldību sistēmai.
Vietējās vēlētās pašvaldību iestādes nav vienīgās pašvaldību pārvaldes iestādes, bet tām blakus darbojas valdības ierēdņi ar plašām funkcijām.
Politiskā centralizācija izpaužas vispārvalstisku funkciju nodošanā centrālām valsts varas institūcijām, kas pilnīgi realizējas unitārās valstīs.
Administratīvā centralizācija pastāv tajā, ka vietējo varu aizstāj centrālā vara. Vietējās amatpersonas neievēl iedzīvotāji, bet ieceļ valdība, un tās atrodas stingrā subordinētā pakļautībā.
Vietējās pašvaldības vēlētām iestādēm pieder tikai lēmējas, bet ne izpildu funkcijas, jo pēdējās uzticētas valdības ierēdņiem vai ievēlētai, bet no vēlētājiem neatkarīgai, amatpersonai.
Pašvaldību līmeņi ir hierarhiski pakļauti centrālai administrācijai.
Francijā, Nīderlandē, Gruzijā u.c. valstīs.

c) Jauktā-Vietējā (komunālā) pašvaldību pārvaldes sistēma
Līdzība kā ar angļu sakšu, tā arī ar Eiropas kontinentālo pašvaldību modeļiem.
Piem., Vācu vietējās pašvaldības var uzskatīt par patstāvīgu modeli. Šajā modelī izdalāmi 4 tipu kopienas: Dienvidvācu, Maģistrātu, Birģermeistaru, Ziemeļvācijas.
Kopiena savā teritorijā uz savu atbildību izpilda visas administratīvās funkcijas, izņemot tos gadījumus, kad šīs funkcijas ar likumu uzdotas pildīt citām pārvaldes struktūrām.
Kopiena regulē savas darbības sfēru ar nolikuma palīdzību, kurš nedrīkst būt pretrunā ar likumu.
Kopienai ir tiesības patstāvīgi izlemt vietējā līmeņa jautājumus, taču tikai saskaņā ar likumu.
Vācijā, Austrijā, Japānā

Комплект работ:
ВЫГОДНО купить комплект экономия −5,48 €
Комплект работ Nr. 1345147
Загрузить больше похожих работ

Atlants

Выбери способ авторизации

Э-почта + пароль

Э-почта + пароль

Неправильный адрес э-почты или пароль!
Войти

Забыл пароль?

Draugiem.pase
Facebook

Не зарегистрировался?

Зарегистрируйся и получи бесплатно!

Для того, чтобы получить бесплатные материалы с сайта Atlants.lv, необходимо зарегистрироваться. Это просто и займет всего несколько секунд.

Если ты уже зарегистрировался, то просто и сможешь скачивать бесплатные материалы.

Отменить Регистрация