Vēlīnais pusaudža, pubertātes periods 17-21 g.v.
Fizioloģijas īpatnības:
Augšanas tempi palēninās
Ķermeņa proporcijas un izmēri sasniedz pieaugušo parametrus
Psihosociāli: nostiprinās neatkarība un spējas pieņemt lēmumus.
Attīstības robežtipi
2-3 gadi – bērnam ir pietiekoša valodas prasme, mācās skaitīt, identificē attēlus, mācās vienkāršus stāstus, mācās dzejoļus
4-5 gadi – bērns spēlējas ar vienaudžiem, raksta paša vārdu, zīmē dažādus attēlus, simbolizētus dzīvniekus, cilvēkus un priekšmetus. Mācās rakstīt, veidot stāstus.
6 gadi – sagatavojas lasīšanai. Mācās lasīšanu, rakstīšanu, sāk apgūt matemātiku, jo veidojas jaunas spējas uztverē un loģiskajā domāšanā. Bērns saskaita un atņem.
Attīstības robežtipi
9-12 gadi – sadarbojas ar citiem skolēniem klases projektos vai grupu spēlēs, veido vienkāršus eksperimentus
14-17 gadi – sāk saprast formālās loģikas likumsakarības. Sāk augstākās matemātikas apgūšanu un saprast zinātniskās metodoloģijas sarežģītību. Mēģina apgūt grūtas tehniskās prasmes matemātikā, sportā, mākslā; formulēt paša vērtības un dzīves filozofiju.
…