Ievads
Vai jūs kādreiz mājās esiet pieķēris sevi pie domas, ka atbildiet uz telefona zvanu, atveriet pastu, rakstiet zīmīti un mājiet kādam ar roku- un dariet to visu vienlaicīgi?
Izmantojot projekcijas televizoru, mēs redzam trīs starus, kuri katrs projicē savu pamatkrāsu. Šīs trīs krāsas uz ekrāna sajaucas un izveidojas krāsains attēls.
Sešu cepuru metode – tā ir šī paša principa izmantošana domāšanā. Tā vietā, lai mēģinātu darīt visu vienlaikus, mēs varam iemācīties vienā reizē veltīt uzmanību vienam no dažādiem domāšanas aspektiem. Beigu beigās šo dažādo aspektu kopums rada pilnvērtīgu domāšanu.
Piemēri
„Sešas cepures” metodi var izmantot jebkuram garīgam darbam visdažādākajās nozarēs un visdažādākajās pakāpēs. Personīgajā līmenī tās var būt, piemēram, svarīgas vēstules, raksti, plāni, problēmu risinājumi. Strādājot vienatnē – plānošana, kaut kā novērtējums, dizains, ideju radīšana. Strādājot grupā – tikšanos norise, tāpat arī novērtējums un plānošana, konfliktu atrisināšana, apmācība.
Orķestra diriģents - ir galvenais cilvēks, kas panāk labāko orķestra sniegumu rūpējoties, lai viss notiktu pēc noteiktās shēmas.
Sanāksmes vadītājs- cilvēks kas vada un kontrolē sanāksmi. Tiek definēta esoša situācija, vadītājs prasa izteikt savus viedokļus par problēmām un izvirzīt konkrētus piedāvājumus un mērķus. Pēc tam vadītājs prasa iejaukties pārējo piecu cepuru lomās un paskatīties uz problēmu no citā rakursa. Jāpiebilst, ka vadītājs visu laiku ir zilās cepures lomā. Sanāksmes beigās viņš pieprasa parādīt rezultātus un prognozēt turpmākus soļus. Piemēram, IBM 1990.gadā izmantoja sešu cepuru metodi kā daļu no savu 40 000 menedžeru visā pasaulē apmācības programmas, kur vadošā – Zilā Cepure.…