Pirms dažiem gadu desmitiem pieņemts, ka abi jēdzieni – pedagoģija un audzināšanas zinātne – tiek lietoti kā sinonīmi.
Audzināšanas zinātne kļuvusi nepārredzama. [..] Vairs gan nav iespējams konstatēt vispāratzītu vai vienotu dalījumu, tomēr ir atrodamas pētniecības jomas, palīgdisciplīnas, specialitātes un praktiskās darbības jomas, kuras iespējams skatīt kopsakarībās.Kāds pazīstams profesors [..] izteicies par audzināšanas zinātni, ka „tas, kas šodien tiek saukts par zinātnisko pedagoģiju un sludināts un proponēts pedagoģijas katedrās..., nekādā gadījumā neesot uzskatāms par audzināšanas zinātnes uzkrāto zināšanu sistemātisko skaidrojumu; tas drīzāk esot raibs modes, personisko jājamzirdziņu, humanitāro ideālu un dažkārt nedaudz naiva politiskā pasūtījuma sajaukums”. (Gunther Bittner, 1989, 215)…