Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | BUDŽETA RAKSTUROJUMS | 5 |
2. | NODOKĻU KLASIFIKĀCIJA | 10 |
2.1. | Tiešie nodokļi | 13 |
2.2. | Netiešie nodokļi | 19 |
3. | NODOKĻU IEŅĒMUMU ANALĪZE | 23 |
3.1. | Kopbudžeta ieņēmumu analīze – tiešo nodokļu daļa | 24 |
3.2. | Kopbudžeta ieņēmumu analīze – netiešo nodokļu daļa | 26 |
Secinājumi un priekšlikumi | 29 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 31 |
Secinājumi un priekšlikumi
1. Latvijas Republikas nodokļu un nodevu sistēmu regulē likums “Par nodokļiem un nodevām”, tas nosaka galvenos nodokļu un nodevu sistēmas piemērošanas principus, nodokļu un nodevu – veidus, noteikšanas kārtību, maksātāju tiesības, pienākumus un atbildību, kā arī nodokļu maksātāju – pienākumus, atbildību, tiesības.
2. Nodoklis ir ar “Par nodokļiem un nodevām” likumu noteikts obligāts periodisks vai vienreizējs maksājums valsts vai pašvaldību budžetu, precīzāk – pamatbudžeta vai speciālā budžeta – ieņēmumu nodrošināšanai valsts vai pašvaldību funkciju izpildei.
3. Nodevas nav viens un tas pats, kas nodoklis, nodevas atšķiras ar to, ka nodevas ir samaksa par konkrētiem pakalpojumiem, bet nodokļu definīcija paredz, ka nodokļi ir bezatlīdzības maksājumi, kas nerada tiesības uz konkrētiem valsts pakalpojumiem.
4. Nodokļus iedala tiešajos nodokļos un netiešajos nodokļos, daži nodokļu veidi, piemēram, dabas resursu nodoklis, pēc vienām pazīmēm var būt tiešais nodoklis, bet pēc citām – netiešais nodoklis.
5. Ar valsts budžetu ir paredzēts nodrošināt ekonomisko stabilitāti valstī, kā arī, novirzīt budžeta ieņēmumus iedzīvotāju labklājības nodrošināšanai, piemēram, finansēt izglītību, veselības aprūpi, drošību un aizsardzību. Līdz ar to ir svarīgi, lai iedzīvotāji nomaksā paredzētos nodokļus, kas novedīs pie zemākas ēnu ekonomikas un valsts varēs tērēt vairāk līdzekļus funkciju izpildei.
6. Apjomīgākais ieņēmumu akumulēšanas avots ir nodokļi, kas sastāda apmēram 80% no visiem kopbudžeta ieņēmumiem. Visvairāk kopbudžetā nauda ieplūst no valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, savukārt vismazāk – no elektroenerģijas nodokļa.
…
Kursa darba tēma ir aktuāla, tas skaidrojams ar to, ka ikvienas valsts virzību uz attīstību ekonomiskajā aspektā nodrošina valsts pārvaldes politika, šajā gadījumā fiskālā jeb ieņēmumu un izdevumu politika. Savukārt ieņēmumi un izdevumi ir stipri atkarīgi no tā, cik labi valsts spēj darboties ar nodokļu administrēšanu. Nodokļi ir valdības būtiskākais instruments, ar kura palīdzību valsts akumulē nepieciešamos līdzekļus izdevumu segšanai, kā arī, nodokļu maksāšana vai nemaksāšana atspoguļojas valsts ekonomikā, budžetā un tirgus tendencēs.
