-
Gaisa kuģa kontroles sistēmas
Конспект7 Авто, мото техника, Коммуникации, транспорт, связь
1.2. Sekundārās kontroles sistēmas
Sekundārās lidojumu vadības ierīces ir paredzētas, lai uzlabotu gaisa kuģa darbības rādītājus vai mazinātu pārmērīgu kontroles slodzi. Tie ietver dažāda veida trimmerus un aizspārnus. Trimmeri ir noregulēti tā, lai lidojumā gaisa kuģis paliktu līdzsvarots.
Aizspārni palielina pacelšanas apjomu, ko spārns spēj saražot, ļaujot lidaparātam lidot lēnākā ātrumā, kas var būt izdevīgi pacelšanās un nolaišanās laikā. (skat.1.2.att.) Trimeri, no otras puses, ir līdzīga kruīza kontrolei tavā automašīnā. To bieži dēvē par “lētā cilvēka autopilotu”, un tas ļauj saglabāt noteiktu augstumu, samazinot kontroles spiedienu. Piemēram, kad jūs noliekat līmeni un iestatāt vēlamo jaudas iestatījumu, jūs, iespējams, turat jūgu nedaudz uz priekšu vai nedaudz atpakaļ, lai saglabātu pašreizējo augstumu. Noregulējot trimerus tas ļauj atbrīvot šo spiedienu, turot lidmašīnu vienādā augstumā. Ir vēl daudz un dažādi papildmehānismi ko ietver sekundārās kontroles sistēmas, kas palīdz lidojuma laikā.
…
Kontroles sistēma ir mehānisku un elektronisku iekārtu kopums, kas ļauj lidaparātam lidot ar izcilu precizitāti un uzticamību. Vadības sistēma sastāv no pilotu kabīnes vadības ierīcēm, sensoriem, izpildmehānismiem (hidrauliskiem, mehāniskiem vai elektriskiem) un datoriem. Kontroles virsmas laukuma palielināšana, kas nepieciešama lielām lidmašīnām, vai lielākas slodzes, ko rada lieli gaisa ātrumi nelielos lidaparātos, rada lielu to pārvietošanai nepieciešamo spēku pieaugumu; līdz ar to tika izstrādāti sarežģīti mehāniski sazobes mehānismi, lai iegūtu maksimālu mehānisku priekšrocību, lai samazinātu no pilotiem nepieciešamo spēku. Šī kārtība ir atrodama lielākas vai augstākas veiktspējas propellera lidmašīnās.