2011–2015 гг.
2003.gada decembra beigās tika pieņemts Likums par Valsts Probācijas dienestu. Lai atvieglotu pašvaldību darbu un nodrošinātu efektīvu piespiedu darba izpildes organizēšanu, tika nolemts, ka Valsts probacijas dienests pakāpeniski pārņems no pašvaldībām piespiedu darba izpildes funkciju. 2006.gadā Valsts probācijas dienests pilnībā pārņēma piespiedu darbu izpildi no pašvaldībām. Tika noteikta vienota piespiedu darba organizēšanas kārtība visos Latvijas rajonos, kā arī speciāli apmācīti Valsts probācijas dienesta teritoriālo struktūrvienību darbinieki, kuri organizē piespiedu darba izpildi. Daudzos gadījumos piespiedu darbs var izrādīties efektīvāks par citiem soda veidiem, piemēram, naudas sodu un nosacītu notiesāšanu, un tiesneši, to apzinoties, piespriež piespiedu darbu ar katru gadu arvien vairāk.
Statistika liecina tikai par to, ka faktiski jau iezīmējusies sistēma, kad persona, kurai tiesa piespriež piespiedu darbus, var arī neizciest šo sodu un cēloņi ir dažādi. Par izvairīšanos no šī soda izciešanas notiesātajam vajadzētu paredzēt kādu reāli izpildāmu sankciju, piemēram, brīvības atņemšanu. …
Sods kā tāds ir pastāvējis jau no pašiem cilvēces pirmsākumiem, tikai sākumā tas ir bijis kā atmaksas, atriebības veids nevis kā labošanas vai pārmācības veids. Attīstoties valstīm un sabiedrībām, attīstījās arī tiesību sfēra. Līdz ar to mainījās arī soda būtība un mērķi. Tam ir vairāki faktori, kā noziedzības kvantitātes un kvalitātes izmaiņas pasaulē, jaunu un bīstamāku tās formu – organizētās noziedzības, terorisma, neatļautas narkotiku aprites, kibernoziegumu, apkārtējās vides apdraudējumu – rašanās un izplatība, kā arī starptautisko normu ieviešana un atbilstība tām un atbilstība cilvēktiesību un tiesiskas valsts koncepcijām.