-
Brīvās audzināšanas teorija
Montesori pedagoģijas teorijas pamatprincips- brīva darba izvēle. Bērns vienmēr izvēlas sev materiālu , ar kuru strādās , un pats saražģī uzdevumus darbā ar to materiālu. Viņš nodarbojas ar vienu materiālu līdz tiem, kamēr viņš to pietiekami izbauda un paiet garām uz nākamo grūtības pakāpi.
Turklāt bērns arī trenē savu maņu un motoriku , iemācas plānot, sagatavoties, izplatīt, koordinēt, vienoties.
Bērnu 3 gadu vecumā strāda ar rāmjiem , apgūstot prasmi sasiet lokus un mežģīnes , piestiprināt pogas un jostas , mācās mazgāties , ieliet ūdeni no viena trauka uz otru, laistīt ziedus.
Pakāpeniski no šim vienkāršākajām iemaņām pieaugušajam bērnam rodas sava pašcieņas un pastāvības izjūta, jo svarīgāka darbība notiek paša par sevi. Ar pieaugošu neatkarību aug pašapziņa.
…
Pedagoģijas vēsture.BRĪVĀS AUDZINĀŠANAS TEORIJA (E.KEJS, L.GURLITS, M.MONTESORI). 20. gs. pirmajā pusē ārzemju pedagoģijā bija īpaši attīstīta brīva audzīnāšana- virziens pedagoģiskā teorijā un praksē, uzskatot audzināšanu kā palīdzību bērnam DABISKI ATTĪSTĪTIES ,apgūt apkārtējas pasaules procesu un brīvi pašnoteikties tajā. ELLEN KEY (1849-1926) – ZVIEDRU RAKSTNIECE Pasludināja bērna dabiskās tiesības: tiesības uz trūkumiem, tiesības uz iekšējās pasaules neaizskaramību, tiesības izvēlēties vecākus. .... E. Kejas mācīšanās teorija .... MARIJA MONTESSORI (1870-1952)- ITAĻU ĀRSTS UN PEDAGOGS Marijas Montesori pedagoģija liecina, no vienas puses, neierobežota brīvība un bērna patstāvība. “Cilvēks nevar būt īsti brīvs, ja viņš nav patstāvīgs ". ... LUDVIG GURLITT (1855-1931)-VĀCU PEDAGOGS Viņu galvenie netikumi tika uzskatīti par mācību izolēšanu no dzīves, pārmērīgu uzmanību senajām valodām un vēsturei, vienpusīgu orientāciju uz eksāmenu nokārtošanu,kā arī par skolotāju autoritārismu....
