-
Izziņas procesu veidošanās 3 - 4 gadīgiem bērniem rotaļnodarbībā pirmsskolas izglītības iestādē
Nr. | Название главы | Стр. |
IEVADS | 5 | |
1. | IZZIŅAS INTEREŠU VEIDOŠANĀS ROTAĻNODARBĪBĀ TEORĒTISKAIS PAMATOJUMS | 7 |
1.1. | Rotaļnodarbības būtība un veidi | 7 |
1.2. | Rotaļnodarbības saturs 3 – 4 gadus veciem bērniem un veidi | 14 |
1.3. | Izziņas intereses raksturojums 3 – 4 gadīgiem bērniem | 19 |
1.4. | Izziņas intereses kritēriji un rādītāji | 24 |
2. | EMPĪRISKAIS PĒTĪJUMS PAR 3 – 4 GADUS VECU BĒRNU IZZIŅAS INTEREŠU VEIDOŠANOS ROTAĻNODARBĪBĀS | 26 |
2.1. | Pētījuma organizācijas un metožu raksturojums | 26 |
2.2. | Bērnu izziņas intereses sekmēšana rotaļnodarbībās | 27 |
2.3. | Pētījuma rezultātu analīze par bērnu izziņas interesēm | 32 |
SECINĀJUMI | 44 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS UN AVOTU SARAKSTS | 45 | |
PIELIKUMI | 48 |
SECINĀJUMI
Izstrādājot darbu, autore guva šādus secinājumus:
1. Rotaļa ir veids, kā bērns izzina pasauli, jo ar tās palīdzību bērns iegūst zināšanas un praktiskās iemaņas sev raksturīgā veidā.
2. Rotaļām ir daudzfunkcionāla nozīme – pirmkārt, tās kalpo kā sevis iepazīšanas līdzeklis, otrkārt, kā apkārtējas vides iepazīšanas palīgs, treškārt, tās spēlē zīmīgu lomu sociālu iemaņu veidošanā.
3. Svarīgākais rotaļāšanās kritērijs – darbošanās pēc savas iniciatīvas, kas ir motivācija pētīt, izzināt, noskaidrot.
4. Pieaugušā loma rotaļnodarbību vadīšanā ir pakārtota, pedagogam jābūt novērotāja pozīcijā, lai sniegtu motivāciju tiem bērniem, kuri kādu psiholoģisku iemeslu dēļ neizrāda interesi par rotaļnodarbību.
5. Rotaļa palīdz bērnam pārvarēt bailes un nedrošību, tā palīdz attīstīt pārliecību par savām spējām. Tās laikā, 3 – 4 gadus veci bērni mācās savstarpēji vienoties, sadarboties, veidot attiecības viens ar otru.
6. Līdz 3 - 4 gadu vecumam izziņas interese izpaužas ziņkāres formā, taču pēc tam bērns izjūt vēlmi savas zināšanas paplašināt, piemēram, uzdodot jautājumus pieaugušajiem par sev svešo un nezināmo, izprotot nesaprotamo.
…
Darba mērķis: izpētīt 3 – 4 gadīgu bērnu izziņas intereses veidošanos un tās sekmēšanas paņēmienus pirmsskolas izglītības iestādē. Bērniem pirmsskolas vecumā ir ļoti svarīgi rotaļāties, jo ar rotaļas palīdzību bērns iegūst zināšanas un uzkrāj pieredzi. Rotaļa ir darbība vai darbību kopums, kuru jēga ir radīt pozitīvas emocijas, tās pamatu veidu kādā iztēlē radīta situācija, tā var būt kādu objektu (piemēram, cilvēki, dzīvnieki) vai norišu, situāciju atdarināšana. Ar rotaļas palīdzību bērns izzina īstenību. Pētījuma hipotēze: 3 – 4 gadīgu bērnu izziņas interese tiek veicināta ja: - skolotājs atbalsta bērnu darbību; - rotaļnodarbības saturs rosina bērnu vajadzību izzināt; - bērns ir ieinteresēts personīgi nozīmīgā darbībā un ir aktīvs. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā tiek skaidrota rotaļnodarbību būtība un tās veidi, izprasts tās saturs. Tiek analizēts izziņas intereses raksturojums 3 - 4 gadīgiem bērniem, noteikti izziņas intereses kritēriji un rādītāji. Praktiskajā daļā tiek veikts pētījums. Pētījuma bāze - Pirmskolas izglītības iestādes „X”, grupas „X” 20 bērni vecumā no 3 – 4 gadi. Pētījuma gaitā tika veikta pedagogu un bērnu aptauja, aptaujas rezultātu analīze. Tika vērtēti bērnu izziņas procesi pēc vairākiem kritērijiem un tiem atbilstošajiem rādītājiem, vērojot bērnus rotaļnodarbību laikā. Darba nobeigumā autores gūtie secinājumi.