-
Efektīgas starppersonu komunikācijas priekšnosacījumi
Pēdējā no svarīgākajām barjerām ir ignorances barjera, kas izpaužas visās iespējamās darbībās, kuras nosaka tieksmi izvairīties vai nu no saskarsmes ar nepatīkamu partneri, vai vismaz no viņa sniegtās informācijas un tās ietekmes.10 Šī barjera, manuprāt, ir ļoti būtiska, jo nereti satiekas cilvēki ar ļoti atšķirīgām izglītības uz kultūras zināšanām. Ne katrs, kuram, piemēram, ir divas augstākās izglītības, spēs uzturēt labu kontaktu un veidot efektīvu komunikāciju ar cilvēku, kurš ir, iespējams, analfabēts, kuram ir maza izglītība vai kultūras trūkums, jo, pirmkārt, zūd kopējas tēmas, par ko runāt un, otrkārt, uzskats komunicēt tikai ar sava vai augstāk esoša līmeņa personām.
Taču saskarsme ne vienmēr ir tikai pozitīva. Kā zināms, arī karš, dažādas cīņas un strīdi ir komunikācija- arī efektīva komunikācija. To visu nosaka uzvedība. „Agresija ir uzvedība ar nolūku nodarīt citam kaitējumu un ciešanas. Lai gan biežāk agresija ir vērsta pret dzīvām būtnēm, tā var tikt virzīta arī pret lietām, piemēram, vandālisms.” Runājot par agresiju, tā var tikt izraisīta gan ar mērķi iegūt atgriezenisko saiknes, gan nē. Bieži vien tiek citam izdarīts pāri slepus. Šajā gadījumā atgriezeniskā saikne, protams, nav iespējama un nav nemaz gaidāma. Taču nereti cilvēki strīdas arī tāpēc, lai izlādētu savas emocijas, un tad, iegūstot atgriezenisko saikni, nomierina savus nervus tādā veidā.
…
Situācijās, kad risinās pirmā iespaida atstāšana, darbojas pirmreizīguma efekts, taču ne tikai, pirmo saskarsmes reizi es gribētu minēt kā efektīgas saskarsmes priekšnosacījumu. Ļoti būtiska ir arī katra nākamā reize, kad cilvēks sastopas ar cilvēku, jo rakstura un temperamenta dažādība katrā no mums ir tik atšķirīga, ka, manuprāt, ir mērāma galējībās- ir cilvēki, kas pirmajā tikšanās reizē ir tik atklāti un dabiski, ka viņa daba un katra nākamā darbība ir pat paredzama, taču ir cilvēki, kuri sevi līdz galam neatklāj pat visa mūža garumā arī saviem tuviniekiem. Tieši tāpēc otrs sociālais fenomens ir jaunuma efekts. Šī parādība darbojas starp pazīstamiem cilvēkiem, un pēdējā informācija, kura ir pati jaunākā, izrādās svarīgākā.
