-
Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanās literāro darbu iepazīšanas procesā
2011–2015 гг.
Nr. | Название главы | Стр. |
Anotation | 5 | |
Ievads | 5 | |
1. | Vērtības pedagogu, psihologu, filozofu atziņās vai skatījumā | 8 |
1.1. | Vērtību vispārīgs raksturojums | 8 |
1.2. | Tikumiskās vērtības – vienas no pamatvērtībām | 11 |
2. | Literārie darbi - tikumisko vērtību izpratnes veidotāji bērniem vecākajā pirmsskolas vecumā | 15 |
2.1. | Bērnu literatūras vispārīgs raksturojums | 15 |
2.2. | Tikumiskās vērtības literārajos darbos | 19 |
2.3. | Literāro darbu uztvere vecākajā pirmsskolas vecumā | 25 |
2.4. | Tikumisko vērtību izpratnes veidošanās pasaku ietekmē bērniem vecākajā pirmsskolas vecumā | 30 |
3. | Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanās izpēte literāro darbu iepazīšanas procesā (praktiskais pētījums) | 40 |
3.1. | Pētījuma metodoloģiskais apraksts | 40 |
3.2. | Pētāmās grupas apraksts | 41 |
3.3. | Praktiskais darbs ar bērniem | 47 |
3.4. | Aptauja pieaugušajiem | 67 |
Secinājumi | 74 | |
Izmantotā literatūra un informācijas avoti | 76 | |
Pielikumi | 79 |
Secinājumi
1. Vērtības ir objekti, kas nodrošina pastāvīgu pārliecību par rīcības vai mērķa prioritāti, salīdzinot ar citu mērķi vai rīcības veidu. Vērtības ir viena no sabiedrības morālo attiecību izpausmes formām. Analizējot literatūru par vērtībām atklājas, ka cilvēks jau senā pagātnē centās iztekt dažādas vērtību pakāpes. Tā pakāpeniski vērtība kļuva kā jēgpilnais un saprātīgais, pēc kā katrs no mums vairāk vai mazāk tiecas. Iepazīstoties ar dažādu autoru (A. Milts, M. Kūle, I. Freiberga, T. Zinkeviča- Jevstigņejeva, I.Gēbele, G. Breslavs, R.Purmale, I. Jurgena, A. Špona, H.Gudjons, J. Pujats, I. Beļickis, A. Rubenis u.c.) atziņām par vērtībām, var teikt, ka tās ir apveltītas ar dzīves spēku, kas pārveido daudzas cilvēka vajadzības un intereses. Personību nosaka tās vērtību sistēma, kādā hierarhijā tās atrodas, kāda ir to prioritāte, un katrs no mums par to ir atbildīgs, jo vērtīborientācijas pamatā ir brīva izvēle.
2. Pirmsskolas vecumā attīstās augstākās jūtas (tikumiskās, estētiskās un intelektuālās), vērtību orientācija un tikumi, izpratne par morāles likumiem un normām. Šajā vecumā bērns spēj uztvert tās vērtības, kuras ir pazīstamas un saprotamas, ar kurām bērns ir saskāries kopš agras bērnības. Tas savukārt ir atkarīgs gan no audzināšanas, gan no vides, kurā bērns aug, un lielā mērā arī no bērna personības attīstības īpatnībām. Tādēļ pieaugušo pozitīvais mērķis ir palīdzēt bērnam veidoties par dzīves mīlošu, aktīvu darbīgu personību, attīstīt savu fizisko Es, sociālo Es, afektīvo Es, garīgo Es, kognitīvo Es.
3. Izzinot vairāku psihologu un pedagogu (D. Lieģeniece, G. Svence, A. Špona, T. Zinkeviča- Jevstigņejeva u.c.) atziņas saistībā ar bērnu morālo attīstību un tās veicināšanas nosacījumiem, atklājas viedokļu un pieeju dažādība. Visu to ņemot vērā, var secināt, ka morālie motīvi šajā vecumā ir kvalitatīvi jauns motivācijas veids, kas nosaka kvalitatīvi jaunu uzvedības tipu. Pedagogu un vecāku pieeja un attieksme šajā procesā ir ļoti svarīga, jo viņi kalpo kā piemērs, ko bērni atdarina. Pedagoģiskajā darbībā, lai veicinātu bērnu tikumisko attīstību, var izmantot dažādas darbības formas un metodes, kā to sekmēt.
4. Bērnu literatūra ir mākslinieciskā literatūra dažāda vecuma bērniem.…
