-
Ētiskās iezīmes Māras Cielēnas pasakās
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 2 | |
Avotu un literatūras apskats | 5 | |
2. | Vērtības manās mīļākajās Māras Cielēnas pasakās | 12 |
2.1. | Tutsaks un Mamolis | 13 |
2.2. | Ābolītis un Odziņa | 15 |
2.3. | Cilvēciņu Ziemassvētki | 17 |
IEVADS
Pasaka ir fantāzijas rotaļa, kas liek mums iztēloties – reizēm mēs esam pasaku varoņi, parasti tie labie un drosmīgie, reizēm esam tie, kas pasakai izdomā citādas beigas.
Pasakas izklaidē un māca atšķirt labo no ļaunā, pareizo no nepareizā, māca vērot, vērtēt, salīdzināt un izdarīt secinājumus, māca saskatīt skaisto un noderīgo. Daudzveidīgu iespaidu uzkrāšana, papildināšana un vērtēšana ir estētiskās audzināšanas pamats, pamats bērna valodas un iztēles attīstībai. Pasakām piemīt vērtīborientējošs raksturs. Pasakas ir estētiskās kultūras daļa, kurā liela loma ierādīta dzīves un mākslas vērtību atklāsmei. Pasakās katrs cilvēks gan liels, gan mazs var atklāt pats savai dzīvei nozīmīgas vērtības.
Attapība un ass prāts kā vērtība, kas svarīgāka par bagātību, varu un spēku. Pasaka audzina, veido attieksmi pret pasauli. Lai arī bagāta ar pārspīlējumiem un fantastiku, tomēr vienmēr saturīga, gudra un optimistiska. Pasakas vienmēr piesaista bērna uzmanību, modina labestīgu attieksmi pret pasauli un sajūsmina viņu. Tās ietekmē bērna prātu, jūtas un radošās aktivitātes, ko nosaka bērna emocionālā attieksme pret pasakas sižetu. Ja bērnam ir bagāti iespaidi, viņam rodas nepieciešamība tos izteikt.
…
Māras Cielēnas pasakas stāsta bērnam par pašām svarīgākajām ētiskajām vērtībām – ģimeni, māju, mīlestību, godīgumu u.c. Viņas pasakās vienkārši un pārliecinoši tiek pieteiktas kā tēmas, tā valoda. Vārdu skaidrojumi no it kā tik saprotamajām, bet tai pašā laikā pieaugušo jau aizmirstajām bērna pozīcijām, apkārtējo priekšmetu un parādību apdvēseļošana, samērošana ar ikdienas cilvēku izdarībām un priekšstatiem, kas mazajam lasītājam vai klausītājam tik viegli ļauj iedzīvoties stāstītajā, tas viss jau tur ir. Tur ledusskapis ceļo uz Itāliju, bet džinsu bikses līdz ar putniem lido uz siltajām zemēm, tur Siena kaudze dodas uz Rīgu, lai sūdzētos par ministrijām, vai arī Čīruļputeņa, Tramvaja, Pastkastītes un puikas vēlme nogaršot banānu. – tik sajūtama, ka, par šiem četriem lasot un domājot, taisni vai asaras saskrien acīs. Sentiments, protams, tas ir klāt Māras Cielēnas rakstītajā, bet bez tā, bērnam priekšā lasot, notrauktas, patvaļīgas asaras pasaka taču nemaz nav īsta. Kursa darba mērķis ir studēt Māras Cielēnas pasakas Tuksaks un Mamolis un krājuma „Pasakas par diviem” mīļākās pasakas, kā arī analizēt ētiski estētiskās vērtības šajās pasakās. Lai sasniegtu mērķi ir izvirzīti šādi uzdevumi: 1. Iepazīties ar Māras Cielēnas dzīvi un daiļradi 2. Analizēt estētiski ētiskās vērtības Māras Cielēnas pasakās.
