-
Filmas "Pilsonis Keins" analīze
Velss izmantoja arī dažādus skaņas efektus, piemēram, atbalsi, lai panāktu īpašas noskaņas radīšanu. Šāds efekts tika izmantots Keina mājā kur viņš pāri milzīgai telpai sarunājās ar savu otro sievu. Atbalss efekts vēl vairāk uzsvēra to cik telpa ir milzīga un vientuļa. Tāpat jau manis iepriekš pieminētais stāstījums kas it kā „lēkā laikā” kur Keina aizbildnis novēl priecīgus svētkus. Šīs divas stāstījuma daļas, Keina bērnība un pieaugušā gadi ir savienoti ar vienu teikumu, tādejādi panākot vienota stāstījuma efektu. Vēl viens jauninājums skaņas izmantošanā, bija tāds, ka Velss izmantoja dialogu pārklāšanos, lai radītu lielāku ticamības efektu, nevis kā agrāk bija pieņemts ka viens aktieris var sākt runāt tikai tad kad otrs ir pabeidzis savu sakāmo. …
Orsona Velsa 1941. gadā tapušās filmas „Pilsonis Keins” novatoriskums pasaules kino kontekstā. „Pilsonis Keins” ir ASV tapusi filma, kas ir atdzīta kā viena no inovatīvākajām un izcilākajām filmām visā kino vēsturē. Filma sākas ar Keina nāvi un viņa pēdējo izdvesto vārdu, tā stāsta par Čārlza Fostera Keina dzīvi pirms viņa nāves, tā ir uzņemta no viņa draugu, paziņu un ģimenes stāstītajām atmiņām/retrospekcijām par Keinu. Šīs atmiņas ir Keina dzīves nozīmīgākie notikumi, tās tiek stāstītas reportierim, kurš vēlas noskaidrot, ko nozīmē Keina pēdējais pirms nāves izteiktais vārds – „rozes pumpurs”. Orsona Velsa „Pilsonī Keinā” tika izmantoti daudzi tajā laikā neierasti un pat eksperimentāli filmēšanas paņēmieni. Viens no, manuprāt, uzkrītošākajiem jauninājumiem bija filmēšana no zema leņķa, tā, ka daudzviet pat ir redzami telpas griesti. Tas tika panākts dekorācijas pārsedzot ar baltu audumu, tādejādi tika radīts daudz reālistiskāks iespaids, kas neliecina par dekorāciju izmantošanu filmēšanas vietā. Vēl viens iemesls kādēļ daudzas ainas tika filmētas no zema leņķa, bija, lai īpaši uzsvērtu personāža varenību, spēku un ietekmīgumu. Skatoties filmu, kas ir uzņemta šādā leņķī rodas citādāks, it kā slepenāks, skatītāja klātbūtnes efekts, nekā ja tā būtu uzņemta klasiskā veidā.