-
5 - 6 gadu vecu bērnu vārdu krājuma bagātināšana āra nodarbībās pirmsskolā
Nr. | Название главы | Стр. |
IEVADS | 4 | |
1. | 5-6 GADĪGU BĒRNU VĀRDU KRĀJUMA BAGĀTINĀŠANA ĀRA NODARBĪBĀS PIRMSSKOLĀ | 7 |
1.1. | 5-6 GADĪGU BĒRNU PSIHISKĀS ATTĪSTĪBAS RAKSTUROJUMS | 7 |
1.2. | 5-6 GADĪGU BĒRNA VALODAS ATTĪSTĪBAS ĪPATNĪBAS | 11 |
1.2.1. | 5-6 GADĪGU BĒRNU VĀRDU KRĀJUMA RAKSTUROJUMS | 14 |
1.2.2. | 5-6 GADĪGU BĒRNU VĀRDU KRĀJUMA PAPLAŠINĀŠANAS METODES | 17 |
1.3. | DABA KĀ MĀCĪBU VIDE 5-6 GADĪGA BĒRNA ATTISTĪBĀ PIRMSSKOLĀ | 21 |
2. | EMPĪRISKAIS PĒTĪJUMS PAR BĒRNA VĀRDU KRĀJUMA BAGĀTINĀŠANU ĀRA NODARBĪBĀS PIRMSSKOLĀ | 23 |
2.1. | PĒTĪJUMA METODOLOĢIJAS RAKSTUROJUMS | 23 |
2.2. | PĒTĀMĀS GRUPAS RAKSTUROJUMS | 25 |
2.3. | VECĀKU ANKETĒŠANAS REZULTĀTI | 31 |
2.4. | SĀKOTNĒJIE NOVĒROJUMU REZULTĀTI | 36 |
2.4. | PEDAGOĢISKAIS PROCESS | 40 |
SECINĀJUMI | 49 | |
IZMANTOTĀ LITERATŪRA | 51 | |
PIELIKUMI | 53 |
Bērns pasauli un vidi sev apkārt sāk iepazīt jau ar pirmām dzimšanas dienām. Lai arī vēl neapzināti, bet zemapziņā paliek viss apkārtējais – vispirms skaņas, trokšņi, māmiņas balss; vēlāk jau redzētais, sajustais. Ar laiku bērnam pamazām veidojas savs uzskats par to, kas notiek viņam apkārt. Bērns sāk uztvert lietas, saredzēt atšķirības, savā veidā un prasmē izvērtēt notiekošo. Ir ļoti svarīgs moments, kad bērns sāk veidot vārdus, ne tikai “bēbīša” skaņas, un sāk runāt. Cenšas ko pateikt, pajautāt, izzināt. Pirmajos piecos gados valodas attīstības stimulēšana ir būtiska, jo smadzenes attīsta jaunas nervu šūnas, kā arī vairākus savienojumus starp šīm šūnām, lai veidotu izteiksmīgu un uztverošu valodas funkciju. Stimulācijas trūkums šajā laikā var novest pie tā, ka bērns progresē lēnāk vai nonāk pie sliktām komunikācijas prasmēm (Child Development Institute, 2019).
“Cilvēkbērns savā attīstībā kā vienu no pēdējām apgūst runas runas funkciju. Kad ir savienojusies doma un vārds, bērns strauji apgūst valodu. Apkārt esošās lietas un notikumi iegūst savu nozīmi, tie savienojas ar dzimtās valodas vārdiem, un bērns spēj izteikt savas vēlmes vēlāk- savus vērtējumus un spriedumus. Valoda ir viens no sazināšanās veidiem, kas nepieciešama cilvēkam kā sabiedrības loceklim” (Tūbele S., 2002). …
Darba temats: „5 – 6 gadu vecu bērnu vārdu krājuma bagātināšana āra nodarbībās pirmsskolā”. Pētījuma mērķis: izpētīt 5 -6 gadīga bērna vārdu krājuma bagātināšanas iespējas ārā, dabā, izmantojot dabas sniegtos resursus nodarbībās āra vidē. Pētījuma hipotēze: 5 – 6 gadīgo bērnu vārdu krājuma attīstība tiek sekmēta, ja pirmsskolas izglītības iestādē tiek mērķtiecīgi organizēti dabas vērojumi, sarunā par bērniem interesējošo dabas tematu tiek izmantoti atvērtie, precizējošie jautājumi un tematiski atbilstošas rotaļas.