-
Pusaudžu vecumposmu īpatnības
Nr. | Название главы | Стр. |
IEVADS | 3 | |
PUSAUDŽU FIZIOLOĢISKĀS ATTĪSTĪBAS | 4 | |
PUSAUDŽU PSIHISKĀS ATTĪSTĪBAS ĪPATNĪBAS | 5 | |
PUSAUDŽU KOGNITĪVĀS ATTĪSTĪBAS ĪPATNĪBAS | 9 | |
SECINĀJUMI | 11 | |
LITERATŪRAS SARAKSTS | 12 |
SECINĀJUMI
1. Apgūstot pusaudžu fizioloģisko attīstību, varu secināt, ka pusaudžu attīstība ir nevienmērīga. Vienā virzienā viņš attīstās ātrāk, citā- lēnāk. Arī salīdzinot savā starpā viena un tā paša vecuma pusaudžu attīstību varam konstatēt, ka viņi attīstās atšķirīgā ātrumā: viens attīstās ātrāk, cits- lēnāk. Pusaudži, kas aizkavējušies savā attīstībā, jūtas sliktāk, nepieauguši saviem gadiem, vēl kā bērni savu vienaudžu vidū, un sāpīgi to pārdzīvo.
2. Analizējot literatūru, es secināju, ka par pusaudžu psihiskās attīstības īpatnībām I. Plotnieks un G. Svence izklāsta izvērsti, bet I.Kons vairāk pievēršas „Es” tēlam, savukārt H. Filipčuka runā par emocijām.
3. Analizējot un salīdzinot pedagoģisko literatūru, secināju, ka visvairāk pusaudžu kognitīvajās attīstības īpatnībās iedziļinājušies L. Frīdmanis, K. Volkovs, V.Zelmenis, A. Grigorjevs, G. Svence.
…
G.Svence (1999) apgalvo, ka pusaudžu perioda īpašā nozīme ir saistāma ar bērna pubertāti un sociālo attīstību, kā arī ar identitātes vai pašvērtējuma nostiprināšanos (meklēšanu). Šajā periodā izveidojas bērna personības pamatiezīmes un kvalitātes , kā arī atklājas visos iepriekšējos periodos izveidojušās ietekmes emocionālajā, kognitīvajā un sociālajā sfērā. Jo lielākas kļūdas ir bijušas pieļautas iepriekšējos attīstības periodos, jo tās stiprāk izpaužas pusaudžu periodā. Šajā vecumā notiek daudz pārmaiņu. Tajā notiek garīgā un fiziskā attīstība. Izmainās arī bērna pasaules redzējums. I.Plotnieks uzsver, ka šis ir vecums, kurā vecumposma īpatnībām ir milzīgs spēks, kurā gan fiziska, gan psiholoģiskā attīstība tā samezglojusies un met tādas pretrunu cilpas, ka bērnam pašam saviem spēkiem grūti atrast pareizos ceļus un risinājumus.