-
Izglītības pārejas posms (pirmsskola - sākumskola)
• Bērnu pārbaude - pāris mēneši pirms skolas - tas ir labākais laiks pārbaudīt, vai bērnam ir visas nepieciešamās zināšanas uzsākot skolas gaitas. Lasīt un skaitīt viņu noteikti jau iemācīja sagatavošanas klasē. Svarīgi būtu pārbaudīt loģiku un zināšanas par apkārtējo pasauli, piemēram: kā tevi sauc? cik tev gadu?; kas būs skolā? ko tu gribi tur uzzināt?; ko mēs darām ar ausīm, acīm, muti, zobiem, rokām, kājām, degunu; kādi ir gadalaiki? kas notiek vasarā? rudenī? utt. Pirmskolēnam noteikti ir jāzina vārds un uzvārds, jāatšķir vasaru no ziemas, jāmāk salīdzināt dažādi priekšmeti utt. Jāatceras, katra cilvēka attīstība ir ļoti indivi¬duāls un komplicēts process. Jāuzsver, ka ne vienmēr «pases vecums» (bioloģiskais vecums, kas tiek skai¬tīts, sākot no cilvēka piedzimšanas brīža) sakrīt ar cilvēka «iekšējo vecu¬mu» (psiholoģisko vecumu). …
Darbā ir apskatītas metodes kā mēs varam noskaidrot bērna izpratni, vajadzības par izglītības pārejas posmu. Piemēram, • Ar rotaļu, spēļu palīdzību - ļoti liela nozīme ir dažādām spēlēm un rotaļām, varētu pat teikt, ka viss, ko dara bērns šajā posmā, ir spēle. Ja vecāki paši spēs iejusties bērna lomā un nodrošināt bērnam kompāniju, iegūs visa ģimene – gan bērna attīstības ziņā, gan arī cieņas pieaugšanā no bērna puses pret vecākiem. Bērnam var dot daudz svarīgu sociālo iemaņu, aptuvenos priekšstatus par skolu, radināt bērnu būt patstāvīgam spēlējot ar viņu „skolu", „skolas dzīvi” utt. Ir jācenšas jebkuru radošu darbību pārvērst par spēli! • Novērošana – ir būtisks līdzeklis, lai vecāki saprastu vai bērns vispār ir gatavs uzsākt skolas gaitas. Ir ļoti daudz priekšnoteikumu, lai bērns veiksmīgi uzsāktu skolas gaitas. Pirmkārt, viņam ir jābūt apzinātai vēlmei (motivācijai) uzsākt jauno skolas dzīvi ("Es gribu uz skolu!"). Bērnam pašam ir jāapzinās jaunie noteikumi, pārmaiņas un iespējas, ko sniedz skola. Tikpat būtiski ir arī intelektuālā gatavība skolai. Viņam ir jāatsakās no pirmsskolnieka tēla un jāveido skolnieka tēls. Bērna pozitīva virzība uz skolu, kā uz savu personīgo mācību iestādi, ir ļoti svarīgs nosacījums veiksmīgām mācībām. Vecāki nedrīkst piespiest bērnu iet uz pirmo klasi, ja viņš tam tiešām nav vēl gatavs.