-
Apdāvināto bērnu problēmas, iespējas un attīstība
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
Apdāvinātība | 4 | |
Apdāvināta bērna pazīmes | 4 | |
Potenciālu neizmantojis bērns | 6 | |
Attīstības iespējas bērniem ar izcilām spējām | 7 | |
Stratēģijas | 8 | |
Traucējošie faktori klasē | 9 | |
Apdāvināta bērna problēmas (A.Albrehte) | 10 | |
Depresija un grandiozitāte | 10 | |
Kad apdāvinātam bērnam ir nepieciešama terapija | 11 | |
Problēma – vecāki GRIB apdāvinātus bērnus | 11 | |
Nobeigumam | 12 | |
Izmantotā literatūra | 13 |
Runāt par apdāvinātību šodien ir modē. Lai tas būtu laikraksts, žurnāls, radio vai televīzija, visur var kaut ko lasīt, dzirdēt vai redzēt par apdāvinātiem bērniem. Galvenokārt gan par tiem, kurus pamana viņu neparasto sasniegumu dēļ. [4, 87]
Pedagoģijas terminu skaidrojošā vārdnīca apdāvinātību skaidro kā ģenētiski noteiktu dabisku spēju sastāvdaļu, kas attīstās atbilstīgās darbības rezultātā vai mazinās, ja to neizkopj (izcilu apdāvinātību definējot kā talantu, sabiedrības atzinību). Savukārt spēja raksturota kā īpašība, kas dod iespēju ko sekmīgi darīt, veikt, ko uztvert, reaģēt uz ko un kas nodrošina šādai norisei nepieciešamos nosacījumus. [6, 104-105]
ASV Kongresā 1978.gadā ir dots sekojošs apdāvināta bērna definējums:
“Apdāvināti un talanīgi bērni ir tie, kurus ir identificējušas profesionāli kvalificētas personas kā spējīgus uz augstu sniegumu, pateicoties viņu ievērojamām spējām. Tie ir bērni, kuriem ir nepieciešamas diferencētas izglītības programmas un pakalpojumi līdztekus pastāvīgajām skolu programmām, lai pilnvērtīgi izmantotu viņu ieguldījumu viņu pašu un sabiedrības labā.” Šādi bērni demonstrē augstas:
1.vispārējās intelektuālās spējas;
2.specifisku akadēmisko apdāvinātību;…
Darbs ir kā iepazīšanās ar apdāvināto bērnu pasauli, lai labāk izprastu apdāvināto bērnu problēmas un talanta nastu, gūtu ieskatu šādu bērnu attīstības iespējām Latvijā un ārzemēs, uzzinātu, kas ir potenciālu neizmantojis bērns.
