-
Sociālā pētījuma apraksts
Sasniegtais izlases apjoms ir 1200 respondenti, proporcionāli katra rajona un 7 lielo pilsētu iedzīvotāju. Šajā izlasē sasniegtais pilsoņu īpatsvars ir 79,3%, nepilsoņu īpatsvars ir lielāks nekā izlasē nepieciešams, tomēr statistiskās kļūdas robežās. Tāpēc kvantitatīvā pētījuma rezultāti ir statistiski nozīmīgi, ticami un atbilst Latvijas iedzīvotāju kopumam, kas nozīmē, ka izlases respondentu viedokli var projicēt uz Latvijas iedzīvotāju kopumu.
Kopējo rezultātu analīzē lielāka uzmanība ir pievērsta nepilsoņu viedoklim.
Esošās situācijas identificēšanai un kvantitatīvā apsekojuma izlases izveidei ir izmantoti LR Centrālās statistikas pārvaldes un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes dati.
Pēc izvirzītajiem darba uzdevumiem, datu salīdzināšanai tika izmantoti triju iepriekš veikto pētījumu dati:
1.„Ceļā uz pilsonisku sabiedrību – 1” (1997/98.gads)
2.„Ceļā uz pilsonisku sabiedrību – 2” (2000/01.gads)
3.„Reģionālo aspektu nozīme pilsonības jautājumu risināšanā” (2003.gads)
Šie pētījumi nav salīdzināti tieši un detalizēti, jo katrā pastāv atšķirīgas struktūras un metodikas, bet tika apskatītas situācijas attīstības tendencēs pilsonības iegūšanas motivācijā, pilsoniskās līdzdalības un reģionālās atšķirības.1
Kvalitatīvā pētījuma daļa sastāv no fokuss grupas diskusijas.
Fokuss grupas diskusijas mērķis bija iegūt padziļinātu informāciju par sabiedrības integrācijas un pilsonības iegūšanas aktuālākajiem aspektiem, kā arī noskaidrot Latvijas iedzīvotāju motivāciju iegūt vai neiegūt pilsonību, kopīgo un atšķirīgo pilsoņu un nepilsoņu līdzdalībā sabiedriski politiskajos procesos un piederības sajūtas aspektā.…
Balstoties uz pētījuma izvirzīto mērķi un uzstādītajiem uzdevumiem, pētījums sastāv gan no kvantitatīvās, gan no kvalitatīvās izpētes. Kvantitatīvā pētījuma daļa sastāv no Latvijas iedzīvotāju anketēšanas, kas tika veikta tiešo interviju veidā. Kvantitatīvās aptaujas balstījās uz: 1. Ģenerālais kopums – Latvijas iedzīvotāji vecumā no 15 – 74 gadiem; 2. Plānotās izlases apjoms 1100 respondentu; 3. Izlases metode – stratificētā nejaušā izlase;
