-
Latvijas augstskolu akreditācijas prasības un īpatnības
Secinājumi
Darba autore izstrādes laikā secina vairākus secinājumus:
1. Lai augstskola tiktu akreditēta ir jāņem vērā daudz priekšnoteikumi un strikti jāseko līdzi visām vadlīnijām akreditācijas procesā.
2. Augstskolai ir jābūt attīstītai un jāseko līdzi ne tikai Latvijas bet arī Eiropas tendencēm un Eiropas augstskolu piemēriem.
3. Augstskola akreditācijas process ir laikietilpīgs un sastāv no dažādiem posmiem, kuri ir savā starpā saistīti. Lai akreditācija noritētu veiksmīgi ir jābūt izcilam visos šajos posmos.
4. Augstskolai nepietiek ar iestādes akreditēšanu, lai izsniegtu valsts atzītu izglītības diplomu, arī studiju programmai ir jābūt akreditētai.
5. Pēc augstskolas un studiju programmas akreditācijas Latvijā, augstskolām ir iespēja iegūt arī Eiropas akreditācijas studiju programmām. Eiropas akreditācija ir daudz laikietilpīgāka nekā Latvijas, tomēr tā veicina starptautisko sadarbību un ceļ augstskolas prestižu.
6. Izstrādājot darbu autore atklāja “aisberga neredzamo pusi” akreditācijas procesā. Pēc darba izstrādes secina, cik nopietni ir pievērst uzmanību augstskolai kurā doties studēt un cik svarīgi ir izvēlēties akreditētu augstskolu.
…
Akreditācija ir process, kura ietvaros vērtē izglītības iestādes un/vai izglītības programmas īstenošanas kvalitāti. Izglītības iestādes un izglītības programmas akreditācija dod tiesības izsniegt valsts atzītu izglītības dokumentu un konkrētajai izglītības programmai atbilstošas izglītības ieguvi (Izglītības kvalitātes valsts dienests, 2017). Akreditācija notiek saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātiem akreditācijas notikumiem, to organizē Akadēmiskās informācijas centrs (turpmāk – AIC). Lēmumu par augstskolu akreditāciju pieņem sešu mēnešu laikā (Augstskolu likums, 1995). Akreditācija tiek veikta uz zināmu laiku, pēc šī laika akreditācija vairs nav spēkā un programmas/izglītības iestādei jāveic atkārtota akreditācija. (Nacionālās izglītības iespēju datubāze,2020) Augstskolas novērtēšanas procesā vērtē dažādus kritērijus, kurus šajā darbā apskatīs autore. Tāpat arī autore pievērsīs uzmanību detalizētam akreditācijas procesam un Augstskolas RISEBA akreditācijai.