Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Administratīvā līguma jēdziens | 6 |
1.1. | Administratīvā līguma noslēgšanas kārtība | 8 |
1.2. | Administratīvā līguma noslēgšanas efektivitāte un lietderība | 14 |
2. | Strīdu risināšanas veidi administratīvajā procesā | 17 |
2.1. | Samierināšana | 18 |
2.2. | Mediācija | 20 |
3. | Administratīvā līguma jēdziens un tā noslēgšanas efektivitāte ārvalstīs | 23 |
Secinājumi un priekšlikumi | 27 | |
Pielikums | 34 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Izmantojot divas no alternatīvajām strīda risināšanas metodēm – samierināšanu un mediāciju, kas veicina administratīvā līguma noslēgšanu, nonāca pie nostādītā mērķa sasniegšanas - administratīvā līguma – kā ārpustiesas strīda risināšanas gala rezultāta - noslēgšanas noteikumu, gadījumu, efektivitātes un izmantošanas veicināšanu. Lai sasniegtu šo mērķi, autore izpētīja administratīvā līguma veidus un slēgšanas gadījumus, kurus var piemērot administratīvajā procesā, izpētīja administratīvā līguma piemērošanas iespējas administratīvajā procesā, salīdzināja ar citam valstīm, kā Somiju, Vāciju, Lietuvu un Igauniju, kurās administratīvā līguma noslēgšana notiek biežāk un kā tiek noformulēts administratīvā līguma jēdziens, kā arī veica tiesību normu izpēti un tiesu spriedumu un nolēmumu izpēti. Vēl tika veikt aptauju par administratīvo līgumu noslēgšanas biežumu Ventspils domē.
1. Secinājums. Ārvalstu tiesiskais regulējums attiecībā uz administratīvo līgumu (izlīgumu) slēgšanu ir divējāds, vai nu izlīgumu slēgšana tiek pieļauta plaši vai arī izņēmuma gadījumos.
Priekšlikums. Ņemot vērā to, ka šobrīd Latvijas tiesiskais regulējums sniedz plašu rīcības brīvību izlīguma noslēgšanā, šāda iespēja būtu iestādēm jāskaidro un jāsniedz vadlīnijas izlīgumu slēgšanas piemērošanā.
2. Secinājums. Iestādes vēlas noslēgt labāk administratīvo līgumu, nekā strīdu risināt tiesas ceļā. Tas ir daudz lētāk un ātrāk. Kā arī privātpersonām tā ir iespēja iegūt sev vēlamāko rezultātu un ātrāk tikt pie lietas atrisinājuma. Bet administratīvā līguma noslēgšana notiek reti, jo privātpersonas nav ar mieru slēgt līgumu, iespējams, tas ir saistīts ar to, ka privātpersona nav informēta par tādu iespēju vai domā, ka tiesas ceļā viss atrisināsies vieglāk.
…
Studiju darbs. Latvijā jau tagad normatīvajos aktos ir sastopams alternatīvo strīdu risināšanas institūta elements - administratīvais līgums, tomēr nav noregulēts tā īstenošanas mehānisms – kā rezultāti tie tiek izmantoti reti. Lai varētu precīzi atbildēt uz jautājumu par tiesu darba efektivitāti, Latvijā beidzot būtu jāievieš Eiropas standartiem atbilstoša kvalitātes vadības sistēma un jāveic regulāra tiesu darba novērtēšana un jāveic tiesību normu papildināšana. Darbā tiek aprakstīts administratīvā līguma jēdziens, pielietojums, mērķis un problēmjautajājumu risinājumi.