-
Birgitas Ceidleres grāmata "Mākslinieki tuvplānā: Klods Monē"
Pēdējos dzīves gadus viņš vairāk nodzīvoja savā privātīpašumā – mājā ar dārzu. Dārzs tik tiešām bija liels un tur bija daudz ezeriņu, dārzs bija sadalīts divās daļās – ūdens dārzs un ziedu dārzs. Visu ūdensrožu zīmējumus viņš aizsāka tāpēc, ka pirms Pirmā Pasaules kara bija uzsācis darbu pie milzīgām ūdensrožu gleznām. Drīz vien mākslinieks aizraujas ar ūdens virsmu attēlošanu. Kopš 1899. gada jūlija Monē gleznoja japāņu tiltiņa skatus. Šī tiltiņa attēlojums liecina par ilggadējo aizraušanos ar japāņu dārzu kultūru. „Ūdensrožu dīķis” – šajā darba ainavā atšķirībā no pārējām divpadsmit šīs sērijas gleznām Monē tiltiņu iekomponējis gleznas augšējā daļā. Līdz ar to skatiens piesaistās ūdens virsmai, ar kuru mākslinieks drīz vien pilnībā aizrāvās. Pagaidām viņš vēl attēlo dīķa krastu bagātīgo augu valsti, it kā vēlētos attēlot to dabas daļu, ko vēlāk rādīs tikai kā atspulgu.…
Grāmata sarakstīta viegli uztveramā un saprotamā valodā, sniedz plašu un noderīgu informāciju gan par mākslinieka dzīvi, gan radošo darbību. Šī grāmata būs noderīga gan mākslas un kultūras vēstures pedagogiem, studentiem, skolniekiem, gan arī jebkuram interesentam, kas vēlas dziļāk iepazīt pasaules mākslas klasiķu darbus un dzīvi. Izlasot šo grāmatu, es sapratu, ka Klods Monē ir ļoti ievērojams, pasaulslavens mākslinieks. Grāmatā uzzināju daudz dažādu faktu par viņu. Piemēram, ka viņa mākslinieciskais talants jau izpaudies ļoti agrā bērnībā, un tā laika zīmējumi tehnikas ziņā ir pārspējuši dažu labu citu slavenu mākslinieku darbus. Grāmatā ļoti daudz uzzināju par gleznošanas tehnikām, par katru no viņa darbiem. Monē tehnikas ir ļoti dažādas, piemēram, biezas krāsas ar daudziem maziem triepieniem. Man ļoti patika viņa darba „Viesnīca Les Roches Noires Truvilā” tehnika, kurā mākslinieks ar kontūru trūkumiem un caurspīdīgu audeklu padara karoga formu plūstošu un piešķir tam gaisīgumu. Lai gan tajā laikā politiskais stāvoklis bija saspīlēts, gleznā gaišās krāsās attēloti bezrūpīgi ļaudis vasarīgā pastaigā. Īpaši labi bija redzams tas ,kad mākslinieks bija aizrāvies ar kaut ko, vai bija ieinteresēts kaut kur, tas parādījās gleznās un darbos, ar savdabīgiem izpildījumiem. Visos viņa darbos, manuprāt, bija kāda dziļa doma, ko mākslinieks gribēja paust pasaulei.
