-
Tālākizglītības teorētiskais pamatojuma analīze izglītības vadības literatūrā
Tālākizglītošanās gan ir viņu pašu ziņā un visvairāk tiek izmantoti īslaicīgi kursi par aktuāliem jautājumiem, ko var organizēt gan profesionālās asociācijas, gan citas izglītības iestādes.
Zināšanām balstītu sabiedrību. Līdz ar to profesionālās izglītības galveno uzdevumu kļūst izglītošanās pieejamība visa mūža garumā. Sākotnējās profesionālās izglītības pamatuzdevums ir ne tikai profesionālu zināšanu un prasmju apguve, bet arī mācīšanās mācīties, lai skolā apgūtais būtu pamats zināšanām un prasmēm, kas tiks apgūtas vēlāk.
2000./01. mācību gadā gandrīz pilnībā tika pabeigta likumdošanas sakārtošana
sākotnējās profesionālās izglītības jomā. Tas nozīmē, sistēmā iestājusies stabilitāte. Arī izglītības iestāžu finansējuma sistēma ir sakārtotā, nosakot izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo. Taču tāpat kā iepriekšējos gados tikai 4% no valsts budžeta izdevumiem profesionālajai izglītībai tiek atvēlēts kapitālieguldījumiem.
Ir sakārtots arī izglītības programmu satura jautājums. Ir pieņemti valsts arodizglītības, vidējās profesionālās un pirmā līmeņa augstākās profesionālās izglītības standarti. Ir izveidots Profesiju standartu reģistrs un kopā ar sociālajiem partneriem norit darbs pie arvien jaunu standartu izstrādes.
IZM Profesionālās izglītības programmu reģistru, kas ir pieejams katram interesentam.
Joprojām svarīga profesionālās izglītības attīstībai ir piedalīšanās dažādās Starptautiskās programmās. Tas ir veids kā apgūt jaunu pieredzi.
Viens no variantiem kā saglabāt esošo infrastruktūru ir pārveidot profesionālās izglītības iestādes par mācību centriem, kuros var apgūt ne tikai profesionālās izglītības programmas, bet arī pamatprasmes un interešu izglītību. Šādos centros vajadzētu būt pieejamiem arī profesionālās izglītības un darba tirgus konsultantiem, kas gan jauniešiem, gan pieaugušajiem palīdz orientēties viņu pašu un apkārtējā situācijā.
…
1.1. Tālākizglītības teorija un prakse 1.2. Tālākizglītības situācija Latvijā Mūžizglītībai ir jākļūst par vadošo principu, sniedzot un saņemot izglītību pilnīgi visās izglītības jomās, un šis redzējums ir jāievieš dzīvē jau tuvāko 10 desmit gadu laikā. Svarīgi, ka īpaši šodien, kad mūsu valsts ir pievienojusies Eiropas Savienībai – visiem Eiropas iedzīvotājiem ir jābūt vienādām iespējām pielāgoties sociālo un ekonomisko izmaiņu prasībām un aktīvi piedalīties Eiropas nākotnes veidošanā. [28.,24] Saskaņotajai mūžizglītības stratēģijai ieteikti mērķi: • garantēt universālu pieeju izglītībai, lai iegūtu un atjaunotu tās iemaņas, kas nepieciešamas pastāvīgai līdzdalībai uz zināšanām balstītā sabiedrībā; • jūtami palielināt investīciju līmeņus cilvēku resursos, piešķirot prioritāti Eiropas lielākajai vērtībai – tās cilvēkiem; • izstrādāt efektīvas mācīšanas un mācīšanās metodes un kontekstus, lai nodrošinātu pastāvīgas mūžizglītības iegūšanas iespējas visās izglītības jomās; • ievērojami uzlabot mācību līdzdalības un rezultātu izpratni un vērtējumu, jo sevišķi – attiecībā uz neformālo un ikdienas neformālo mācīšanos; • nodrošināt, lai ikvienam būtu pieejama kvalitatīva informācija un konsultācijas par mācīšanās iespējām visā Eiropā.un katra cilvēka dzīvē; • nodrošināt, lai mūžizglītības iegūšanas iespējas būtu, cik vien iespējams, tuvu tiem, kas mācās – viņu pašu dzīvesvietās, ar IKT (informācijas un komunikāciju tehnoloģiju) iekārtu palīdzību, kur vien tas iespējams [18].
