-
Eiropas Savienības attiecības ar Krieviju sankciju nosacījumos
2011–2015 гг.
Nr. | Название главы | Стр. |
1. | Sankciju būtība un mērķis | 3 |
2. | Sankciju veidi | 5 |
3. | ES sankcijas pret Krieviju | 6 |
4. | Krievijas atbildes reakcija Eiropas Savienībai | 8 |
5. | Turpmākās attiecības un situācija šobrīd | 10 |
Literatūras saraksts | 11 |
5. Turpmākās attiecības un situācija šobrīd
Lai runātu par miera atjaunošanu Ukrainā, 2015.gada 12.februārī notika ES valstu līderu debates, kurās Ukrainas, Francijas, Vācijas un Krievijas līderi vienojās par karaspēka un smagās tehnikas atvilkšanu, kā arī par uguns pārtraukšanu Ukrainas austrumos, sākot no 2015.gada 14.februāra pusnakts. Krievijas un Ukrainas prezidentiem, it kā izdevās panākt vienošanos par miera plānu, kas paredzēja ne tikai uguns pārtraukšanu un smago ieroču atvilkšanu no ukraiņu spēku un prokrievisko separātistu sadursmes līnijas, bet arī Ukrainas konstitūcijas reformu un īpašo statusu separātistu pārņemtajiem Doņeckas un Luhanskas apgabaliem. Ir pagājuši vairāk kā četri gadi kopš tika parakstīta Minskas vienošanās, kuras mērķis bija izbeigt bruņotu konfliktu Ukrainas austrumu daļā jeb tā dēvētajās pašpasludinātajās Doņeckas un Luhanskas Tautas republikās. Tomēr arī šobrīd situācija reģionā īpaši nav uzlabojusies, jo konfliktā iesaistītās puses apsūdz viena otru līguma noteikumu neievērošanā. Šī gada janvārī tika runāts par jauna miera plāna izstrādi, kas attiecīgi nozīmē, ka Minskas vienošanās ir nesekmīga un uzlabojums valstu attiecībās nav iestājies. Bez tam jānorāda, ka nedz Ukraina, nedz Krievija nebija ratificējusi parakstīto vienošanos, proti, minētais līgums nebija apstiprināts no valstu augstākā orgāna. …
Pēdējos gados aizvien vairāk ir aktualizējies jautājums par sankcijām, kuras nu jau ir kļuvušas par bieži sastopamu valstu attiecību regulējošo instrumentu. Tātad sankcijas ir efektīvs ārpolitikas instruments, ar ko vēršas pret valsti, kas neievēro starptautiskās tiesības. Sankcijas izmanto tajos gadījumos, kad diplomātija nesniedz vēlamos rezultātus, savukārt, militāra rakstura pasākumi nav īstenojami politisku, ekonomisku vai citu apsvērumu dēļ. Arī Eiropas Savienība izmanto sankcijas kā būtisku ārpolitikas instrumentu. Tas izskaidrojams ar apstākli, ka Eiropas Savienībai kā subjektam nav tiesību īstenot ārpolitiku ar spēku. Ar sankcijām starptautiskajās tiesībās ir saprotami starptautisko organizāciju kolektīvi vai valstu individuāli pieņemtie pasākumi pret starptautiski prettiesiskas darbības veikušo valsti vai indivīdiem, lai apturētu pārkāpumu un atjaunotu starptautisko tiesiskumu. Sankcijas attiecībā uz valsti, juridiskām vai fiziskām personām, kā arī citiem identificējamiem subjektiem var noteikt Eiropas Savienība, cita valsts vai starptautiskas organizācijas, piemēram, ANO, OFAC (Office of Foreign Assets Control).