-
Aktuālākas ar kontroli un vērtēšanu saistītās problēmsituācijas
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 4 | |
1. | Vērtēšana un kontrole mācību procesā | 6 |
1.1. | Vērtēšana | 6 |
1.2. | Kontrole | 8 |
2. | Ar kontroli un vērtēšanu saistītās aktuālākās problēmas Latvijā - diskusija | 10 |
Secinājumi | 13 | |
Izmantotā literatūra un informācijas avoti | 14 |
Šajā ciklā kontrole un plānošana ir objektīvākie vērtēšanas procesa soļi, jeb, lai labi vērtētu ir jāprot labi plānot. Taču vērtēšana pēc būtības ir subjektīvs process un tas cik lielā mēra novērtējums būs objektīvs ir atkarīgs no vērtēšanas procesa plānošanā un kontrolē ieguldītā darba mācību mērķi, uzdevumu sagatavošanā un objektīvu kritēriju, rādītāju izstrādes.
Novērtējumam, tai skaitā atzīmei kā vērtēšanas procesa sastāvdaļai ir tikai epizodisks un subjektīvs raksturs un tai nevajadzētu būt noteicošai ne izglītības kvalitātes ne skolēna sasniegumu rādītājam. Novērtējumam būtu jāatklāj cik labi un ar kādu piepūli izglītojamais ir sasniedzis savu nosprausto mērķi, nevis cik labs ir viņa darba rezultāts salīdzinājumā ar citiem [4, 14]. Tai pat laikā skolēnam ir nepieciešams objektīvs novērtējums par viņa stiprajām un vājajām pusēm, par skolēna progresu un regresu mācību procesā, lai viņš pats spētu apzināties savu spēju un prasmju atbilstību nospraustajiem mērķiem un saprast, kas vēl ir nepieciešams vai iztrūkst, lai šos mērķus varētu īstenot.
Vērtēšanas procesam būtu jāveicina skolēna pašcieņas un pašapziņas izaugsme - jāakcentē meistarība un atdeve ar kādu veikts uzdevums, nevis pati uzdevuma veikšana, un jāvirza skolēna domas uz mācīšanos un panākumu sasniegšanu sevis paša dēļ.…
Jautājumi, kas saistīti ar kontroli un vērtēšanu ir aktuāli gan starp pedagoģijas zinātniekiem, gan sabiedrības diskusijās, ne tikai mūsu valstī, bet visur pasaulē. Savā referātā es centos pievērst uzmanību un analizēt vairākas problēmsituācijas, kas saistītas ar pedagoga kompetencēm tieši kontroles un vērtēšanas jomās, Latvijas skolās. Vērtēšanas un kontroles lomas mācību procesā ir raksturotas referāta 1. nodaļā. Zemāk ir uzskaitītas trīs, manuprāt, ar vērtēšanu un kontroli saistītas Latvijas izglītības sistēmai aktuālākās problēmas, kuru risināšanā liela nozīme ir tieši pedagoga kompetencei un par kurām tika diskutēts referāta 2 nodaļā: • Kontroles darbu novērtējums (atzīme) kā mācību kvalitātes un skolēnu sasniegumu mēraukla. • Kontroles darbu un novērtējuma (atzīmju) nesistemātiskais vērtējums kā mācību kvalitātes rādītājs. • Vērtēšanas sistēmas pielāgošana, individualizēšana kā mācību kvalitātes un skolēnu sasniegumu veicinoši procesi. Referāta noslēdzošās nodaļas satur secinājumus ar atziņām un problēmu risinājumiem, kā arī izziņas avotus, kuri izmantoti šī darba tapšanā.