-
Praktiskā komunikācija
• Prasme uzdot jautājumus
Jautājumi ir aktīvās klausīšanas un informācijas iegušanas līdzeklī. Viņi pārsvarā dalās uz diviem veidiem, tie ir “slēgtie” un “atklātie”.
Slēgtie jautājumi, pārsvarā sniedz atbildes “jā”, vai “nē”. Kopumā ar šādiem jautājumim klausītājs var mazs saņemt informācijas no sava biedra, kā arī no paša jautājumu, jo uz šādiem jautājumiem pārsvarā atbild īsi un korekti. Komunikācijā, ja šadus jautājumus uzdot daudz, otrai personai var rasties negatīvas sekas un rādīties negatīvas emocijas, tāpēc šadus jautājumus jāizmanto apdomīgi.
Atklātie jautājumi savukārt rada komunikācijas biedram pozitīvas emocijas. Klausītājs izrāda ar papild juatājumiem “kad?”, “kā?”, “cik?” “nopietni?” “nevar būt?” (kas arī ir atklātie jautājumi) komunikācijas interesi, bet stāstītājs sajūtot šo interesi sniedz pilnvērtīgi informāciju. Tomēr arī ar atklātiem jautājumiem nevar pārspīlēt, jo katru vārdi liekt paskaidrot otram cilvēkam, nav loģiski, tapēc, otrai personai var rasties negatīvas emocijas.
…
• Sliktās klausīšanas iemesli Prasme klausīties pieder pie vissvarīgakajām cilvēka komunikatīvajām iemaņām. Tāpēc, ka ar prasmīgu klausīšanos mēs radām par sevi labu priekšstāstu citam partnerim. Klausoties, mēs saņemam daudz jaunas informācijas, kura var izrādīties ļoti nozīmīga mūsejai nākotnei. Tomēr analizējot amerikāņu zinātnieku pētijums, var teikt, ka katru dienu mēs ar klausīšanos nodarbojamies trešdaļu no tā. Būtiskais ir tas, ka lielākā daļa no cilvēkiem visu informāciju uztver vienīgi 40%. Iemesls ir tam, ja runātajs klausītajam nepatīk, vai klausītajs var prognozēt runu, jeb doto komunikāciju, viņš šo runu neuztver nopietni, bet solidaritātes pēc, veido sev priekšstāstu, ka viņš visu saprotu un ir ieinteresēts sarunā.
