-
Fonemātiskās uztveres sekmēšana vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar runas fonētiski fonemātiskiem traucējumiem
TOP 100
2000–2010 гг.
2016–2020 гг.
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 5 | |
1. | Fonemātiskās uztveres attīstība – svarīgs priekšnoteikums sekmīgai skolas gaitu uzsākšanai | 7 |
1.1. | Fonemātiskās sistēmas veidošanās, tās traucējumu izpausmes veidi | 7 |
1.2. | 5 – 6 gadīgu bērnu attīstības raksturojums problēmas skatījumā | 12 |
1.3. | Praktiskās metodes, to izmantošana skaņu izrunas traucējumu novēršanā | 21 |
1.3.1. | Fonemātiskās uztveres sekmēšana rotaļās | 21 |
1.3.2. | Artikulācijas kustību pilnveide vingrinājumos un rotaļās | 24 |
2. | Logopēda koriģējoši attīstošā darbība fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai vecākā pirmsskolas vecuma bērniem | 28 |
2.1. | Pētījumā iekļauto metožu apraksts | 28 |
2.2. | Bērnu runas logopēdiskā izpēte, uzsākot pētījumu | 29 |
2.3. | Vingrinājumu, rotaļu atlase, to izmantošana fonemātiskās uztveres un artikulācijas aparāta kustīguma pilnveides procesā | 35 |
Secinājumi | 53 | |
Izmantotā literatūra un informācijas avoti | 54 | |
Pielikumi | 58 |
Bērnu ieskauj liels daudzums skaņu: mūzika, putnu čivināšana, zāles čaukstēšana, vēja šalkoņa, ūdens burbuļošana … Bet vārdi – valodas skaņas – jau no paša dzimšanas brīža ir vissvarīgākie, visnozīmīgākie. Valoda nodrošina bērna saziņu ar pieaugušo, informācijas iegūšanu, iesaistīšanos dažādās aktivitātēs, uzvedības normu apguvi (Дурова, 2002, 1).
Cilvēkbērna viena no pēdējām attīstībās fāzēm ir apgūta runas funkcija. Laikā, kad ir savienojusies doma un vārds, bērns strauji apgūst valodu. Apkārt esošās lietas un notikumi iegūst nozīmi, savienojas ar dzimtās valodas vārdiem, un bērns spēj izteikt savas vēlmes, vēlāk – savus vērtējumus un spriedumus (Tūbele, 2002, 7).
Viena no svarīgākajām valodas funkcijām ir sazināšanās funkcija. Par to, cik ļoti mazais grib izteikt savas domas, kaut ko pastāstīt, izkliegt dusmas, paust emocijas, liecina jau mazā bērna pirmie centieni kaut ko pavēstīt pārējiem cilvēkiem. Lai to varētu darīt, ir jābūt runai. Bērna fonemātiskā uztvere pilnīgi izveidojas aptuveni piecu gadu vecumā, kad ir nostiprinājusies lūpu un mēles muskulatūra un bērns var izrunāt visas valodas skaņas (Markus, 2003, 12).
Latvijā un citur pasaulē ir tendence pieaugt bērnu skaitam ar runas un valodas attīstības aizturi vai traucējumiem, kuru struktūra kļūst arvien komplicētāka, bet cēloņi – kompleksi. Runas attīstības aizkavēšanās iespaido skaņas analīzes un sintēzes procesus jeb fonemātisko uztveri. …
Diplomdarbs logopēdijā, ir gan teorētiskā, gan praktiskā daļa, liels pielikumu skaits.