-
Līderība kā izglītības kvalitāti ietekmējošs faktors
SECINĀJUMI
1. Līderis ir kāds, kurš spēj panākt sev sekotājus, nevis darbiniekus, kuriem rāda ceļu un pats iet pa priekšu.
2. Līderis deleģē varu saviem sekotājiem, vairāk domājot par viņu emocionālo labsajūtu, par viņu mērķu sasniegšanu, tajā pat laikā sasniedzot arī grupas kopējos mērķus un realizējot vīziju.
3. Pastāv vairākas teorijas, kas raksturo līderi un līderību. Galvenās ir “Great man” teorijas, iezīmju teorijas, ārkārtas teorijas, uzvedības teorijas, vadības jeb darījuma teorijas, saistību teorijas. Katra no tām paredz citu līdera un līderības būtību.
4. Lielā daļā pētījumu jēdzieni “līderis” un “vadītājs” tiek uzskatīti par sinonīmiem, taču tie ļoti būtiski atšķiras ikdienas darbos un procesā.
5. Lai izglītības iestāde vai organizācija varētu sekmīgi darboties, tai ir nepieciešams izvirzīt jēgpilnus mērķus un svarīgi šajā procesā iesaistīt visus darbiniekus, lai mērķi būtu svarīgi un saprotami arī viņiem, kas ļauj efektīvāk tos realizēt. Šis ir viena no līderību raksturojošām iezīmēm.
6. Pastāv dažādi uzskati par to, kādam ir jābūt izglītības līderim, neatkarīgi no tā, vai tas ir skolas direktors vai darbinieks, pedagogs, tomēr, apskatot dažus no piemēriem, jau iezīmējas kopējas īpašības, piemēram, daudzpusība, rūpes par mikroklimatu un personiskajām attiecībām.
7. Valstī par izglītības kvalitāti atbild IKVD, kas ikdienā uzrauga skolas, iegūst informāciju, apkopo un analizē to, vēlāk radot ieteikumus tālākajai darbībai, tomēr ne vienmēr šie ieteikumi tiek realizēti tā, kā sākotnēji tas ir bijis iecerēts.
…
Katrā kopienā, t.i., ģimenē, tautā, valstī, organizācijā, ir nepieciešams kāds, kurš vada, atšķirība ir tikai tajā, vai tas ir līderis vai vadītājs. Šo abu terminu definīcijas gadu laikā ir mainītas un uzlabotas, taču joprojām “līderības” galvenā īpašība ir spēja motivēt un pozitīvā veidā ietekmēt citus, lai tie pēc iespējas efektīvāk sasniegtu savu izvirzīto mērķi. Izglītības kvalitāte ir bijusi svarīga vienmēr, tas atspoguļojas arī Izglītības un Zinātnes ministrijas veiktajos mācību gadu apskatos, kur redzams, ka gan vecāki, gan skolēni ar vien vairāk izvēlās izglītības iestādes, kuras piedāvā daudzveidīgu interešu izglītību, kurās ir sakārtota infrastruktūra, kvalitatīvs pedagogu piedāvājums, kā arī svarīgi ir centralizēto eksāmenu rezultāti un olimpiāžu sasniegumi. (Izglītības un zinātnes ministrija, 2017)