Автор:
Оценка:
Опубликованно: 26.03.2009.
Язык: Латышский
Уровень: Университет
Литературный список: Нет
Ссылки: Не использованы
  • Конспект 'Komunikācija organizācijā', 1.
  • Конспект 'Komunikācija organizācijā', 2.
  • Конспект 'Komunikācija organizācijā', 3.
  • Конспект 'Komunikācija organizācijā', 4.
  • Конспект 'Komunikācija organizācijā', 5.
  • Конспект 'Komunikācija organizācijā', 6.
  • Конспект 'Komunikācija organizācijā', 7.
  • Конспект 'Komunikācija organizācijā', 8.
  • Конспект 'Komunikācija organizācijā', 9.
  • Конспект 'Komunikācija organizācijā', 10.
  • Конспект 'Komunikācija organizācijā', 11.
Фрагмент работы

Kultūra nosaka uzņēmuma vadības un darbinieku savstarpējās attiecī¬bas. Cilvēkus var vadīt no malas, izvirzot mērķus, sodot vai atalgojot, sadalot uzdevumus un nosakot to īstenošanas kārtību, izstrādājot instrukcijas. Šādi vadītāji, kas paši izstrādā projektu un nosaka, kā to īstenot, uzskata, ka re-2 iltāts būs sasniegts. Pretējā variantā vadība notiek iekšienē, kad visi, kas piedalās, pieņem uzņēmuma kopīgās normas un kārtības, kuras veidojas kā pareizās" rīcības paraugs. Šādu vadības veidu pieņemts saukt par korpo¬ratīvo kultūru.
Katram uzņēmumam, veidojot savu kultūru, jārisina divas problēmas:
♦ iekšējā adaptācija - kā labākā veidā katram darbiniekam izveidot un uzturēt saikni ar iekšējo vidi;
♦ iekšējā integrācija - kā panākt koordināciju uzņēmuma iekšienē -personāla vadības sistēmas izveidi, uzvedības normu izstrādi, motivā¬cijas modeļa izvēli, atalgojuma un soda sankciju sistēmas noteikšanu, kopīgo vērtību pieņemšanu.
Abas problēmas, kaut arī atšķirīgas, tomēr ietekmē viena otru.
Veidojot uzņēmumu, vadībai jāpārdomā un jāizveido kultūras pirmmodelis -Koncepcija. Vienā gadījumā var pamatoties uz demokrātisku pieeju, otrā - uz zteiktu centralizāciju un pakļaušanu. Kultūras koncepcija satur vairākus komponentus, kurus nosacīti var iedalīt:
♦ idejiskos (normas, vērtības, pamatpriekšraksti);
♦ uzvedības (rituāli, leģendas, simboli, sadzīviskā rīcība, attieksme pret klientu, kolēģiem).
Abi komponenti ir savstarpēji saistīti, turklāt uzvedības komponenti ir idejis¬kā komponenta izpausmes rīcībā. Piemēram, ja atklātība ir uzvedības norma, tad, pastāvot atgriezeniskai saitei, atklāta un radoša kopsapulce ir šīs normas izpausme, kurā darbinieki nonāk savstarpējā saistībā un saskarsmē.
Vērtības nodrošina pārliecību par rīcības prioritāti, salīdzinot ar citu rīcības veidu. Uzņēmumā vērtību sistēma veidojas, balstoties uz vispārpieņemtām vērtībām, kā arī var izveidoties savas vērtības. Uzņēmumā var būt atklātas un slēptas vērtības. Atklātas vērtības fiksētas dokumentos - iekšējās darba kārtības noteikumos, nolikumos, procedūrās, kā arī izteiktas misijā, mērķos. Vērtības ietver to, ko vadītāji sagaida no darbiniekiem, kolēģi no kolēģiem, darbinieki no vadības. Bez formālām vērtībām var būt arī neformālās vērtības, kas var būt kā slēptas vērtības.

Коментарий автора
Atlants