Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtība Latvijā un citās Baltijas valstīs | 4 |
1.1. | Patreizējā Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtība Latvijā | 4 |
1.2. | Valsts prezidenta ievēlēšanas likumprojekts | 5 |
1.3. | Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtība Lietuvas Republikā | 8 |
1.4. | Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtība Igaunijas Republikā | 9 |
2. | Valsts prezidenta vēlēšanu prakse Latvijā | 10 |
2.1. | Valsts prezidenta vēlēšanas līdz 1934.gada 15.maijam | 10 |
2.2. | Valsts prezidenta vēlēšanas pēc 1993.gada | 11 |
3. | Valsts prezidenta ievēlēšanas problemātika un iespējamie risinājumi | 14 |
3.1. | Problēmas, kuras Valsts prezidenta ievēlēšanas likums neatrisina, un to risinājumi | 14 |
3.2. | Problēmas, kuras rada Valsts prezidenta ievēlēšanas likums, un to risinājumi | 16 |
Kopsavilkums | 17 | |
Izmantoto avotu saraksts | 18 |
Latvija ir parlamentāra republika, tādēļ Valsts prezidentu ievēl Saeima. Valsts prezidenta institūts Latvijā pastāv kopš 1922.gada, bet ir notikušas tikai deviņas prezidenta vēlēšanas un pirms katrām vēlēšanām ir pastāvējušas debates tieši par procedūru kā ievēlēt prezidentu.
Valsts prezidenta vēlēšanas Latvijā regulē Latvijas Republikas Satversme1 un Saeimas kārtības rullis2, šobrīd ir radīts Valsts prezidenta ievēlēšanas likums3, kas jau ir pieņemts Saeimā 2.lasījumā. Šī likumprojekta iniciatore bija pašreizējā Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga, kas 2007.gada pavasarī Saeimai nosūtīja vēstuli ar ierosinājumu konkretizēt Valsts prezidenta ievēlēšanu. Šāda Valsts prezidentes iniciatīva notika tādēļ, ka pastāv neskaidrības un neprecizitātes saistībā ar Valsts prezidenta ievēlēšanas procedūru.
Līdz šim neskaidros jautājumus atrisināja Saeimas Prezidijs ar lēmumu, kuru izdeva pirms katrām Valsts prezidenta vēlēšanām atsevišķi un kurā noteica kandidatūru izvirzīšanas kārtību un balsošanas norisi.
Vairas Vīķes-Freibergas darbība Valsts prezidenta amatā ir radījusi cieņu pret Valsts prezidenta institūtu, kas ir ieguvis lielu tautas uzticību, tādēļ būtu svarīgi, lai nākamais Valsts prezidents būtu līdzvērtīgs. Neskaidrības Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtībā var kavēt Saeimu izvēlēties labāko kandidātu.
Valsts prezidenta ievēlēšanas likums tika izstrādāts steigā, ar to tiks regulēta Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtībā tās lietas, kuras līdz šim regulēja Saeimas Prezidija izdoti lēmumi, bet, izstrādājot šo likumprojektu, netika pat apsvērta iespēja šo jauno regulējumu ieviest Satversmē, kā arī šis likums radīs papildus problēmas Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtībā.…
Studiju darbā apskatīta Latvijas Valsts prezidentu vēlēšanu vēsture, salīdzināta situācija kāda bija pirms "Valsts prezidenta ievēlēšanas likuma" pieņemšanas, ar situāciju, kāda varētu rasties pēc tā pieņemšanas. Darbs novērtēts ar 9ballēm.
