Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Uzņēmuma reorganizācija | 4 |
1.1. | Uzņēmuma reorganizācija teorētiski | 4 |
1.2. | Apvienošanās klasifikācija | 7 |
2. | Uzņēmumu reorganizācijas mērķi un iemesli | 10 |
2.1. | Reorganizācijas iemesli | 10 |
2.2. | Reorganizācijas mērķi | 11 |
3. | Apvienošanās darījumu tendences Latvijā | 12 |
4. | Apvienošanās darījumu tendences pasaulē | 14 |
Secinājumi | 16 | |
Priekšlikumi | 17 | |
Izmantotā literatūra | 18 |
Secinājumi
Galvenie secinājumi, kuri radušies darba gaitā ir sekojoši:
1. Uzņēmumu reorganizāciju Latvijas Republikā regulē Komerclikums, kurā ir definēti reorganizācijas jēdziens un veidi.
2. Apskatot latviski pieejamos avotus un tiesiskos dokumentus, kas saistīti ar uzņēmumu apvienošanās darījumiem, terminu definējumi ir skatīti diezgan padziļināti. Lai gan ārvalstu avoti sniedz daudz plašākus uzņēmumu apvienošanās darījumu terminu definējumus, jo daudzi darījumi ir ar savu specifiku, kas rada nepieciešamību precizēt jēdzienus un to veidus.
3. Uzņēmumu apvienošanās darījumi ir ļoti efektīvi uzņēmumu restrukturizācijas instrumenti. Tas spēj nodrošināt daudz efektīvāku uzņēmējdarbības attīstību un paplašināšanos, salīdzinājumam, ja tie izmantotu uzņēmumu iekšējos resursus un attīstības metodes.
4. Uzņēmumu apvienošanās darījumus virza konkurences cīņa un peļņas perspektīvas. Rezultātā izveidojas lieli uzņēmumi, kuri ir spējīgi konkurēt starptautiskajos tirgos.
5. Pēc darījumu apjomiem, kas redzami ārzemju kompānijās, ir saprotams, ka ne Latvijas uzņēmumi, ne arī Baltijas valstis kopumā, vēl nespēj radīt pietiekami pievilcīgu industriālo piedāvājumu lielajiem uzņēmumiem, kas būtu ar mieru kaut apvienoties kopīgā biznesā.
…
Skatoties uz pašreizējo ekonomisko vidi, kāda ir izveidojusies Latvijā, iekšzemes mazie un vidējie uzņēmumi ir nostādīti izaicinājuma priekšā, kā pārvarēt šo nestabilitāti Latvijas tirgū, izmantojot konkrētus un efektīvus pasākumus uzņēmējdarbības saglabāšanai. Darba mērķis ir izpētīt uzņēmumu apvienošanās darījumu teorētiskos aspektus un reālo norisi Latvijā un ārvalstīs, izprast reorganizācijas apvienošanās iemeslus un mērķus, aplūkot darījumu tendences Latvijā un ārvalstīs, un izpētīt spilgtākos uzņēmumu apvienošanās piemērus. Reorganizācija kopumā sevī ietver vairākas formas. Pastāv forma, kuras rezultātā notiek uzņēmuma sadalīšana, saglabājot īpašnieku sastāvu, esošo uzņēmumu sadalot vairākos uzņēmumos, atbilstoši tā aktīviem un ieņēmumu veidiem. Tas nozīmē, ka, piemēram, uzņēmums, kurš nodarbojas ar tirdzniecību, nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un autotransporta pakalpojumiem, sadalās trīs atsevišķos uzņēmumos, kuri piedāvā katrs savu pakalpojumu veidu, nodrošinot precīzu ieņēmumu uzskaiti, tādējādi atspoguļojot korektu peļņas vai zaudējumu apmēru sabiedrībā. Reorganizācija ir biznesa veikšanas formas transformācijas process. Pastāv vairāki reorganizāciju veidi: • kompāniju apvienošana; • sadalīšana; • pārveidošana. Latvijas tirgus kādu laiku jau izraisa lielu interesi, jo tas ir sadrumstalots, tajā darbojas daudz spēlētāju un konkurence viņu vidū aizvien pieaug. Tas savukārt izraisa ārzemju uzņēmumu interesi pārņemt vai apvienoties ar vietējiem uzņēmumiem, tādēļ ar 2008.gada 28.maiju Komerclikumā ir parādījies termins pārrobežu apvienošana.
