-
Sarunbotu izmantošana augstākajā izglītībā: digitālās anomijas izpausmes Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātē
TOP 500НовинкаОцененный!Дипломная66 Компьютеры, программирование, электроника, Социология, Статистика
| Nr. | Название главы | Стр. |
| DARBĀ LIETOTIE SAĪSINĀJUMI UN SIMBOLI | 5 | |
| IEVADS | 6 | |
| 1. | MĀKSLĪGĀ INTELEKTA ATTĪSTĪBA UN TĀ IETEKME UZ SABIEDRĪBAS NORMATĪVO STRUKTŪRU | 9 |
| 1.1. | Mākslīgā intelekta attīstība un tā raksturojums | 9 |
| 1.2. | Anomijas un digitālās anomijas konceptualizācija socioloģiskajās teorijās | 12 |
| 1.3. | Mākslīgā intelekta radītie sociālie izaicinājumi | 16 |
| 2. | DIGITĀLĀS ANOMIJAS IZPAUSMES SAISTĪBĀ AR SARUNBOTU IZMANTOŠANU AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ | 22 |
| 2.1. | Sarunbotu loma augstākajā izglītībā | 22 |
| 2.2. | Komunikācijas un mijiedarbības izmaiņas, un dezorientācijas pastiprināšanās saistībā ar sarunbotu izmantošanu augstākajā izglītībā | 24 |
| 2.3. | Situācija Latvijā: mākslīgā intelekta izmantošana un attīstības perspektīvas | 27 |
| 3. | SARUNBOTU IZMANTOŠANA STUDIJU PROCESĀ: IESPĒJAS UN IZAICINĀJUMI LBTU STUDĒJOŠO SKATĪJUMĀ | 30 |
| 3.1. | Pētījuma metodoloģijas apraksts | 30 |
| 3.2. | Pētījuma rezultātu analīze | 33 |
| 3.3. | Aptaujas rezultātu kopsavilkums | 47 |
| SECINĀJUMI | 50 | |
| PRIEKŠLIKUMI | 51 | |
| IZMANTOTĀ LITERATŪRA | 52 |
Mūsdienu izglītības sistēma piedzīvo lēnas pārmaiņas, un skolēni joprojām saskaras ar novecojušiem argumentiem par mācību programmu saturu, kurus nereti ir grūti pamatot pat pasniedzējiem. Tradicionāli uzsvars tiek likts uz nepieciešamību attīstīt prasmes, kas būtu noderīgas nākotnē, piemēram, prasme rēķināt galvā, jo ikdienā kalkulatora nebūs pa rokai. Tomēr šis pieņēmums vairs neatbilst realitātei, jo mūsdienās gandrīz ikvienam kabatā ir viedtālrunis – ierīce, kas kalpo ne tikai kā kalkulators, bet arī kā vārdnīca, enciklopēdija, bibliotēka, mācību video platforma un rīks, lai uzdotu jautājumus un saņemtu tūlītējas atbildes. Plašā piekļuve tehnoloģijām un informācijai mudina pārdomāt izglītības lomu un mērķus. Ja pastāv tehnoloģijas, piemēram, Google, kas balstās uz mākslīgo intelektu un sniedz tūlītēju piekļuvi gandrīz jebkurai informācijai, tad rodas būtisks jautājums: kāpēc mācīšanās vai studēšana ir nepieciešama? Svarīgi ir meklēt risinājumus, kā efektīvi integrēt tehnoloģijas izglītības procesā, nezaudējot spēju attīstīt loģisko domāšanu, radošumu un kritisko analīzi (Holmes, et al., 2019). Šajā kontekstā īpaša uzmanība tiek pievērsta ne tikai tam, kā mūsdienu tehnoloģijas, tostarp mākslīgais intelekts, var atbalstīt zināšanu apguvi un problēmu risināšanas prasmes, bet arī tam, kā tas ietekmē sabiedrībā pastāvošo normu struktūru Digitālās tehnoloģijas, kā piemēram, mākslīgais intelekts, var radīt normu destabilizāciju jeb situāciju, ko Emīls Dirkheims raksturo kā anomiju (Adams, Sydie, 2002). …
Bakalaura darba mērķis ir izpētīt sarunbotu izmantošanas pieredzi augstākajā izglītībā un tās izraisītās digitālās anomijas izpausmes LBTU studējošo skatījumā, kā arī sniegt priekšlikumus tehnoloģijas efektīvai integrācijai augstākajā izglītībā. Darbā noskaidrots, ka daļa studējošo sarunbotus izmanto bez skaidriem nosacījumiem, neievērojot norādījumus par korektu sarunbotu izmantošanu. Vienlaikus šie rīki tiek atzīti par noderīgiem studiju procesā, tomēr tiek uzsvērta nepieciešamība pēc vienotiem noteikumiem par to ētisku izmantošanu. Darbā secināts, ka digitālās anomijas izpausmes augstākajā izglītībā prasa tūlītēju regulatīvu un izglītojošu rīcību. Atslēgvārdi: Digitālā anomija, mākslīgais intelekts, sarunboti, augstākā izglītība.



































































