Ar mārketingu ir iespējams ļoti daudz variēt, tāpēc, manuprāt, tas ir ļoti labs instruments biznesa darbībā, ne tikai jaunu klientu piesaistē bet arī jau esošo noturēšanā. Iekļaujot mārketingu biznesa plāna, būtu nepieciešams izanalizēt produktam atbilstošākos un veiksmīgākos mārketinga kanālus, kuros reklamēt produktu un tos tad arī izmantot uzņēmuma dibināšanas iesākumā.
Apkopjot visu par biznesa plāna rakstīšanu, es secinu, ka biznesa plānu nemaz nav tik vienkārši uzrakstīt, kā sākumā var likties. Kā arī mazliet vēlos papildināt sevis teikto ievadā, ka biznesa plāns ir plānošana. Biznesa plāns nav tikai plānošana, tā ir arī izpēte, meklēšana, analizēšana, novērtēšana un prognozēšana. Tas ir daudzu darbību kopums, kas beigās, ja visas darbības ir bijušas sekmīgas, noved pie veiksmīga rezultāta – uzņēmuma, ar veiksmīgu darbību ilgākā laika posmā. Nobeigumā vēlos pieminēt vēl to, ka biznesa plāns ir nepieciešams. Nav svarīgi vai uzņēmums būs mazs vai liels. Biznesa plāns ir tas, kas apkopo visas domas un sakārto tās pārskatāmā plānā, pēc kura vēlāk ir vieglāk virzīties uz priekšu veiksmīgākai darbībai, un ir mazāka iespēja, ka biznesa ideja var neizdoties.
…
Biznesa plāns. Kas tas ir un kāpēc nepieciešams? Kā raksta Pols Barovs savā grāmatā “Biznesa plāni: kā tos uzrakstīt un īstenot”, tad: “biznesa plāns ir detalizēts ierosinājums kaut ko darīt vai sasniegt. Biznesa plānam jānosaka uzņēmuma mērķi, jāpaskaidro, kā un kad tie tiks sasniegti, kādi resursi būs nepieciešami, un jāsniedz pierādījumi, kas apstiprina šos pieņēmumus.” Apkopojot skaidrojumu, var secināt, ka kopumā biznesa plāna rakstīšana ir plānošana. Biznesa plāna rakstīšanas laikā tiek plānota biznesa darbība. Tiek plānots kāds būs pats produkts vai pakalpojums, tā ražošana un nepieciešamie resursi, tiek aprēķināti izdevumi, ienākumi, peļņa, tiek veikta tirgus un konkurentu analīze, kā arī daudzas citas, ar biznesa plānošanu saistītas aktivitātes. Kāpēc nepieciešams biznesa plāns? Pēc manām domām biznesa plāns ir....
