Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
Monopolistiskā konkurence | 4 | |
Produktu diferencēšana | 6 | |
Monopolistiskā konkurence un patenti | 7 | |
Monopolkonkurence un tās ietekme uz tirgu | 8 | |
Secinājumi | 12 |
Šādas konkurences īpatnība ir tā , ka apakšnozarē var darboties daudz uzņēmumu, arī sīkas ražotnes, nav sevišķu šķēršļu jaunu uzņēmumu dibināšanai, taču noteikti diferencētai produkcijai ir viens vienīgs pārdevējs. Katram pārdevējam tirgū lielākā vai mazākā mērā ir monopola vara. Uz šo teoriju var attiecināt divas pamattēzes :
1. monopolu rada konkrēto produkcijas veidu atšķirīgās īpašības, pazīmes ;
2. atšķirīgās īpašības jeb preču diferenciācija ir iedarbīgs konkurences ierocis. Viena un tā paša produkcijas veida lietojuma atšķirībā ir plašs diapazons. Pieprasījuma apmēru ietekmē gan produkcijas kvalitāte, gan marka, gan iesaiņojums, gan citas īpatnības, kas tiek subjektīvi novērtētas.
Monopolismam raksturīgas problēmas pastāv nelielajās apdzīvotās vietās, kur nav un nevar būt daudz veikalu, kas savā starpā konkurētu ar plašu un diferencētu preču klāstu. Vērā ņemams monopolistiskās konkurences ierocis ir fakts, ka pasūtītā prece bez liekām rūpēm tiek piegādāta tieši mājās. Psiholoģiski iedarbīgs ierocis ir reklāma. Tās uzdevums ir popularizēt konkrētu preču atšķirīgās īpašības.
…
Monopolistiskā konkurence rodas tirgū, kur ir liels skaits pārdevēju, kas piedāvā līdzīgas, bet ne identiskas preces. Šādos apstākļos svarīgi panākt atšķirību pārsvaru, izmantojot dažādu mārketinga faktoru kombinācijas vispirms jau jāpieliek visi spēki, lai izveidotu savu preci pievilcīgāku par analogo konkurentu preci. Lai to panāktu, firma var skaidrot un reklamēt “jaunās uzlabotās” preces īpašības, preces unikalitāti, izveidot iespējami zemāku cenu, sniegt dažādus pakalpojumus patērētājam. Firma savu mārketinga stratēģiju veido balstoties uz preču diferenciāciju un tirgus segmentāciju. Dažādi piedāvājumi dažādiem patērētājiem – pašreiz viena no izplatītākajām konkurences cīņas metodēm.