-
Refleksijas par citādību Eiropas kultūrā. Latvijas piemērs
Конспект2 Общественные отношения, Социология, История, культура
Latvijas situāciju 1934.gada apvērsumā vairāk raksturoja tieši īpašības: poliskais mīts var eksistēt tādā kopienā, kas ir izslēgta no politiskās dzīves, bet mīts tai sniedz simulatītvu priekšstatu par līdzdalības iespēju un, ka tas var sniegt jēgpilnu nozīmi, lai paplašinātu ietekmi, varu vai samazinātu to institūciju un grupu nozīmi, kas mītu autoriem šķiet nevēlama.
Latviešu straujā statusa maiņa dominējošā statusa iegūšana mazināja sociāli elitāro grupu ietekmi uz politiku.
Tālāk sekoja rusifikācijas periods, kas, manuprāt, ir viens no spilgtākajiem „ienaidnieka” tēla iezīmētājiem Latvijas vēsturē. Uzspiežot cilvēkam un sabiedrība kaut ko viss, kas tiek panākts ir iekšēja pretošanās – ienaidnieka tēla izveide latviešu prātos. Starp etniski „savējiem” ienaidniekus varēja atrast, izmantojot 20. un 30. gadu parlamentāro cīņu pieredzi, kas no vienas puses simulēja parlamentāro debašu kultūru Latvijā, bet no otras puses, deva iespēju pilnveidot ienaidnieka tēlu un tā veidošanu.…
Mūsdienu sabiedrībā pastāv trīs politiskās kultūras aspekti: • Politiskais mīts; • Citādais/ienaidnieks; • Autoritārisma leģitimitācija. Politiskais mīts nav tikai moderno politisko kopienu īpatnība. Mīts, kā stāsts, kurā apvienojas emocijas tiek instrumentalizēts noteiktam mērķim. Pamatīpašības, kas padara politisko mītu par efektīvu instrumentu politisko mērķu sasniegšanai ir: • Politiskais mīts vienmēr izmanto reālus notikumus, reālus indivīdus; • Mītu autors neizdomā mītu varoņus, bet tos interpretē; • Mīts kalpo praktiskiem mērķiem, tas ir instruments; • Poliskais mīts var eksistēt tādā kopienā, kas ir izslēgta no politiskās dzīves, bet mīts tai sniedz simulatītvu priekšstatu par līdzdalības iespēju; • Mīts var sniegt jēgpilnu nozīmi, lai paplašinātu ietekmi, varu vai samazinātu to institūciju un grupu nozīmi, kas mītu autoriem šķiet nevēlama.
