-
Žurnālistikas studentu zināšanas un viedoklis par žurnālistu lomām, identitāti un pienākumiem
Nr. | Название главы | Стр. |
Rezumējums | 2 | |
Abstract | 2 | |
Ievads | 4 | |
1. | Žurnālistu lomu, uzdevumu un pienākumu vēsture | 7 |
1.1. | Žurnālista profesijas veidošanās | 7 |
1.2. | Žurnālisti 20. gadsimtā | 8 |
2. | Žurnālistu dažādās lomas, uzdevumi un pienākumi 21. gadsimtā | 9 |
2.1. | Žurnālistika Latvijā 21. gadsimtā | 12 |
3. | Trīs mediju modeļi | 14 |
3.1. | Polarizētais plurālisma modelis | 15 |
3.2. | Demokrātiskais kooperatīvais modelis | 16 |
3.3. | Liberālais modelis | 17 |
Metodoloģija | 19 | |
Rezultāti | 22 | |
Diskusija | 27 | |
Secinājumi | 30 | |
Nobeigums | 30 | |
Literatūras saraksts | 32 | |
Pielikums | 34 |
Secinājumi
1. Ņemot vērā, ka aptaujātie studentu veidos nākotnes mediju saturu, nav pamats uztraukumam, jo rezultātos nav manāmas pārsteidzošas pārmaiņas, ņemot vērā to kā gadu laikā ir pieņemt kā būtu jāstrādā žurnālistiem.
2. Žurnālistu īpašības, kuras izceļas un, kuras žurnālistikas studenti uzskata par būtiskām ir kritiskā domāšana, māka pasniegt informāciju saprotami, spēja noskaidrot aktuālo informāciju un zinātkāre par notikumiem un cilvēkiem.
3. Latvijas žurnālistikas studenti par svarīgāko žurnālista lomu uzskata informācijas pārbaudītāju, bet jau Latvijas mediju vidē strādājošie žurnālisti to min tikai kā trešo svarīgāko lomu.
4. Žurnālistikas studentu viedokļi par mediju politiskajiem modeļiem iegūtajos datos neparāda kāda konkrēta modeļa īpašību dominēšanu, bet konkrētos aspektos parādās iezīmes starp demokrātiski kooperatīvo mediju modeli un liberālo mediju modeli.
5. 86% no žurnālistikas studentiem uzskata, ka žurnālistiem vajadzētu stādāt sabiedrības labā, konkrētais viedoklis atbilst liberālā mediju modeļa principiem.
6. Saistībā ar demokrātiski kooperatīvo modeli, diezgan bieži studentu izvēlējās atbildes, kas atbilst šim modelim saistībā ar to, ka valstij daļēji būtu jāietekmē mediju saturs, tai skaitā ar likumiem.
7. Pēc žurnālistikas studentu viedokļa var secināt, ka mediju finansējumu daļēji būtu jānodrošina valstij un daļēji to būtu jāpelna pašiem medijiem ar reklāmu vai abonentmaksu.
8. Žurnālistikas studentu atbildes minimāli tika saistītas ar polarizēto plurālisma modeli, kas ir pozitīvi, jo tādā veidā pastāv minimāla iespēja, ka žurnālisti nākotnē vēlētos mediju pārvērst par tādiem, kur valstij ir liela vara pār medijiem.
…
Pētījumā mērķis ir noskaidrot Latvijas valsts augstskolu žurnālistikas studentu zināšanas un viedokļus par žurnālistu lomām, uzdevumiem un pienākumiem. Pētījumā tiek apskatīta pieejamā literatūra par žurnālistu lomām, identitāti, uzdevumiem, pienākumiem un trīs politiskajiem mediju modeļiem. Tēma izvēlēta balstoties uz to, ka žurnālists ieņem ļoti lielu lomu sabiedrībā. Pētījuma dati tika ievākti, izveidojot aptauju un to izsūtot žurnālistikas studentiem, kas žurnālistiku studē Vidzemes Augstskolā, Latvijas Universitātē, Biznesa augstskolā “Turība” un Rīgas Stradiņa universitātē. Pētījumā tika noskaidrots kāds ir žurnālistikas studentu viedoklis par žurnālistu īpašībām, uzdevumiem, lomām, vērtībā, pēc kādiem kritērijiem būtu jāpublicē ziņas un kādam mediju modelim atbilst žurnālistikas studentu viedoklis. Pētījumā piedalījās 51 žurnālistikas students. Aptaujas rezultāti apliecināja to, ka žurnālistikas studentu viedoklis lielā mērā sakrīt ar viedokli, ko 21. gadsimtā ir minējuši citi žurnālisti, bet dažos jautājumos konkrētu, piemēram, īpašību sadalījums ir citādāks. Tika noskaidrots arī tas, ka pēc žurnālistikas studentu viedokļiem nepastāv kāds konkrēts mediju politiskais modelis.
